Adwords-skolan del 7 – Fler klick

I del 7 av Adwordsskolan går Sylvia Oppenheim från Adwordsbloggen.se igenom hur du ökar antalet klick på dina Adwordsannonser.

Har du inte börjat fundera på sökordsannonsering ännu så är det bra om du även ta en titt på tidigare delar av Adwordsskolan. Gör du på rätt sätt är det ett kostnadseffektivt sätt att nå ut till nya kunder oavsett vilken bransch du verkar inom.

…och som vanligt vill jag påminna om att du som ny webbhotellskund hos Loopia får en värdecheck på upp till 750 kr att annonsera på Google Adwords för. Läs mer och beställ webbhotell »

Hur får man fler klick i Adwords?

Matematiken i Adwords är att man ska ha en så pass hög omvandlingsgrad att varje klick betalar sig. Kostnadsmässigt spelar det då ingen roll om man får 100 klick eller 10 000 klick eftersom det betalar sig med det man tjänar. Självklart gör man en större vinst om man får fler klick, alltså vill man ha så många klick som möjligt.

Det finns också andra anledningar till att vilja få många klick och det beror på hur själva Adwords fungerar.

Ju högre klickfrekvens (CTR) en annons får, desto högre kvalitetsresultat får annonsören vilket leder till att man betalar mindre för klicken trots höga positioner. Kvalitetsresultatet är det centrala i Adwords och det man hela tiden strävar efter att höja.

Hur ökar man möjligheten att få fler klick?

Budget och klickbud
För det första måste man få ta del av så många visningar som möjligt och det reglerar man främst med sin dagliga budget. Ju högre budget, desto fler visningar. Man kan också påverka på sökordsnivå genom att höja klickbudet.

Adwords har inbyggda kontroller som talar om när det är lämpligt att höja både daglig budget för en kampanj och klickbud för ett sökord. Det betyder inte alltid att det är helt korrekt men det ger en fingervisning om när och var man ska optimera.

Annonsposition
Man ”måste” visas i topp 3. Det är helt enkelt så att de flesta användare bara klickar på de tre annonserna högst upp. Delvis kan det bero på att man förväxlar dem med det naturliga sökresultatet.

Hur får man besökare att klicka på ens annons?

Att få en hög CTR, dvs få folk att klicka på annonsen kräver lite mer. Att skriva annonstexter är faktiskt det svåraste i Adwords, men mer om det i en kommande artikel.

Det finns lite olika saker man ska tänka på förutom annonstexterna som kan förbättra både antal klick och klickfrekvens.

  • Matchningstyp är en sådan sak. Undvik alltför brett matchade ord vilket kommer att ge många visningar som dock inte alltid är relevanta. Det drar ner antalet klick och därmed klickfrekvensen. Prova med bred modifierad match istället och använd negativa sökord för att filtrera bort sökningar som inte har något att göra med det du erbjuder.
  • Återspegla sökordet eller sökfrasen i annonsens rubrik.
  • Se till att du har rätt geografisk inställning. Annonsera inte på svenska i andra länder. Nej, inte i Norge eller Danmark heller.
  • Om du     har angett språkinställning svenska plus engelska, testa att ta bort engelska och se om det påverkar din CTR på något sätt.
  • Använd funktionen annonsplatslänkar. Du kan ange 4 länkar att visas under annonstexten vilket ger mer information till annonsen och det brukar     ge mycket klick. Det kan också vara ett bra sätt att spara pengar. Du kan prata om produkter eller tjänster utan att behöva göra egna annonsgrupper för dem. Det är bara topp 3 annonserna som kan ha länkar och man behöver alltså tillräckligt högt kvalitetsresultat för att länkarna ska visas.

Läs mer om Google AdWords på Adwordsbloggen eller i övriga delar av Adwordsskolan på Loopias blogg.

Text av: Sylvia Oppenheim, adwordsbloggen.se

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

7 reaktion på “Adwords-skolan del 7 – Fler klick

  1. Nicklas

    Hur utnyttjar jag de 750kr jag får som ny webbhotells ägare, jag har inte sett var och hur jag skall gå tillväga för att utnyttja denna check?? Kan inte ens se att de finns på mitt konto…
    Mvh Nicklas

  2. Tård Wennerborg

    Hej Nicklas. Checken kommer via e-post natten efter att betalning inkommit till oss, tillsammans med instruktioner för hur du löser in den hos Google.

  3. Lasse

    Fortfarande framgår inte den vanligaste frågan: Vad kostar varje klick?
    Mvh Lasse

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *