Adwordsskolan del 6 – Kampanjinställningar

adwordsbloggen_frame_sylviaFör att få ut så mycket som möjligt av dina kampanjer är det viktigt att du gör rätt inställningar. Sylvia Oppenheim från Adwordsbloggen.se hjälper dig här i del 6 av Adwords-skolan att gå igenom alla inställningar för dina kampanjer.

Har du missat de tidigare delarna av Google Adwordsskolan hittar du dem här:

  1. Därför ska du annonsera på Google
  2. Så väljer du rätt sökord i Adwords
  3. Annonsgrupper i Google Adwords
  4. Matchningstyper
  5. Hur många kampanjer ska man ha?

…och som vanligt vill jag påminna om att du som ny webbhotellskund hos Loopia får en värdecheck på upp till 750 kr att annonsera på Google Adwords för. Läs mer och beställ webbhotell »

Kampanjinställningar i Google Adwords

Vi fortsätter på temat kampanjer med tips på kampanjinställningar i Adwords som man bör tänka på.

Kampanjnamn

Eftersom kampanjer bör vara indelade i land och plattform brukar jag döpa dem efter det. Tex SVERIGE för vanliga Google sök, SVERIGE-MOBIL för en svensk mobilkampanj och SVERIGE-NÄTVERK för displaynätverket. Hade jag haft en lokal kampanj hade jag döpt den till länet, tex BLEKINGE.

Platser och språk

Här anger man landet man vill annonsera i. Ska man göra en lokal kampanj får man utesluta alla de län man INTE vill visas för.

För svenska kampanjer kan man ofta lägga till språket engelska så visas annonsen även för de som har engelsk inställning i webbläsaren och som söker via google.com istället för google.se.

Avancerade platsalternativ

En funktion som tillkommit nyligen. Här kan man tex ange att man vill visas för alla som inkluderar en viss plats (tex Stockholm) i sin sökning oavsett om personen befinner sig där just då eller inte. Intressant om man erbjuder något som har med Stockholm att göra, tex resor eller hotell.

Nätverk och enheter

Vill du visa annonser på displaynätverket, gör då en egen kampanj för det och ange här att den bara ska visas på displaynätverket och inte på Google sök. Gör samma sak för den vanliga kampanjen och ange där tvärtom att den bara ska visas på sök och inte på nätverket.

Vill man annonsera i mobiler kan det vara bra att göra en separat kampanj för det också eftersom folk har ett annorlunda sökbeteende på mobilen. Det kan bli missvisande statistik om man blandar ihop mobilsökningarna med vanliga sökningar som görs på dator.

Budgivning och budget

Budgivningen påverkar framförallt annonsens position på sidan. Position 1-3 i absoluta toppen ger flest klick och därför vill man förstås synas där. Manuell budgivning per klick är det som ger störst kontroll och billigast klick i längden om man optimerar sin kampanj ofta och ordentligt.

Automatisk budgivning låter systemet justera maxbudet och bestämma position själv. Klicken kan bli billiga men de blir mycket färre och det motverkar ju syftet.

Automatisk budgivning efter vad systemet tror kommer ge mest omvandlingar är också ett osäkert kort. Man tjänar på att optimera själv helt enkelt.

Positionsinställning och visningsmetod

Detta med att kunna ange vilka positioner man enbart ville visas i var verkligen en överlägsen funktion enligt min mening. Den har dock Google nu tagit bort… Man kommer nog att se den här ett tag till medan den dras tillbaka men den fungerar inte längre.

Visningsmetod ”jämnt över över tiden” är precis vad det låter. Budgeten fördelas så att den ska räcka till visningar under hela dygnet. Välj accelererad istället om du vill veta hur mycket budgeten faktiskt räcker till på en dag.

Annonstillägg ska jag gå igenom mer i detalj i ett kommande inlägg.

Slutligen vill jag tipsa om den viktigaste inställningen av alla – Annonsväxling. Här anger man att annonserna ska rotera. Standardinställningen är nämligen satt till ”optimera för klick” vilket innebär att bara en av annonserna i annonsgruppen kommer att visas 95% av tiden. Man vill visa alla annonser lika ofta för att kunna avgöra vilken av dem som presterar bäst.

Behöver du någon som löpande optimerar din Adwordskampanj för bäst resultat? Kontakta adwordsbloggen.se. Missa inte heller övriga delar av Adwordsskolan på Loopias blogg.

Text av: Sylvia Oppenheim, adwordsbloggen.se

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *