Adwords-skolan del 4 – Matchningstyper

I del 4 i vår Google Adwordsskola går Sylvia Oppenheim från Adwordsbloggen.se igenom de olika matchningstyperna som finns i Adwords. Med matchningstyper bestämmer du vilka kombinationer av sökord du vill visa dina annonser för. Detta kan vara avgörande för hur framgångsrikt ditt Adwordsannonserande blir. Låter det krångligt? Ingen fara, Sylvia rätar ut dina frågetecken nedan.

Har du missat de tidigare delarna i vår artikelserie om Google Adwords hittar du dem här:

  1. Därför ska du annonsera på Google
  2. Så väljer du rätt sökord i Adwords
  3. Annonsgrupper i Google Adwords

…och som vanligt vill jag påminna om att du som ny webbhotellskund hos Loopia får en värdecheck på upp till 750 kr att annonsera på Google Adwords för. Läs mer och beställ webbhotell »

Olika matchningstyper i Adwords

För att nå ett bra resultat med sin Adwordskampanj är det avgörande att förstå de olika matchningstyper som finns.

Ett mycket vanligt misstag som kan stjälpa en välstrukturerad kampanj är att alla sökorden läggs in som bred match.

Vad betyder matchningstyp?

Matchningstyp är hur man specificerar vilka kombinationer av sökord man vill visa sina annonser för.

Det finns fem olika matchningstyper i Adwords:

  • Bred match
  • Modifierad bred match (+)
  • Frasmatch (” ”)
  • Exakt match ([ ])
  • Negativ match (-)

Du kan alltså i samma annonsgrupp ha sökfraserna…

gula rosor
gula +rosor
+gula +rosor
”gula rosor”
[gula rosor]

…utan att dessa anses vara dubbletter. Dessa sökord kommer att trigga din annons för olika typer av sökningar beroende på sökningens kombination av ord.

Bred match

Bred match innebär att din annons kan visas för alla ord som användaren söker på, tillsammans OCH var för sig.

Om du tex väljer det brett matchade sökordet ”Afrika” kommer dina annonser potentiellt att visas för ALLA sökningar som innehåller ordet Afrika, tex afrikansk mat, resa till Afrika, Afrikas politik, Afrika safari, Sydafrika etc. Detta innebär att du får ta del i många visningar men det kan också innebära ett problem eftersom dessa varianter tyder på vitt skilda intressen hos användarna.

Om du väljer den brett matchade frasen ”resor till Afrika” kan dina annonser visas för sökningar som dels innehåller ordet Afrika, dels innehåller ordet resor. Tillsammans ELLER var för sig. Även det blir ett problem eftersom resor kan ju gå till många ställen, inte bara till Afrika.

För att sålla bort irrelevanta sökningar (vilket är något man inte vill ha eftersom det sänker/späder ut klickfrekvensen) kan man använda negativa sökord. Dvs man anger ord som INTE får vara med i sökningar där ens annonser ska visas.

Kontextuell sökning

Det finns ytterligare en aspekt av bred match som inte alla vet om. Det är s k kontextuell sökning. Detta skulle man kunna kalla för Google’s intelligens. Systemet har ”lärt sig” att vanliga felstavningar och olika grammatiska former av ett ord som tex plural faktiskt är samma ord. Bred match för ordet tulpaner skulle alltså även kunna trigga annonsvisningar för en sökning efter tulipaner som är en vanlig felstavning.

Kontextuell sökning kan dock ibland bli absurt när det ska matchas med en lämplig annons. Om användaren tex söker efter månens cykler och du har det breda sökordet cykel kan din annons triggas därför att cykel är singularis av cykler. Om du nu bara säljer cyklar och inte cykelturer på månen blir ju ditt budskap helt fel i detta sammanhang. Var alltså försiktig med bred match och förfina urvalet genom att ange negativa sökord. Kontextuella resultat sker endast med sökord som är brett matchade.

Modifierad bred match

Detta är det senaste tillskottet av matchningstyper och tillkom därför att man ville ha något som ger många visningar som bred match, men utan att man kommer med i kontextuella resultat. Genom att sätta ett + tecken framför ordet (utan mellanslag) talar man om att detta ord måste finnas med i sökningen men att vilka andra ord som helst kan vara med i vilken ordning som helst.

Frasmatch

En frasmatch är två eller fler sökord inom citationstecken ” ”. Det innebär att sökfrasen måste ha dessa ord i exakt den angivna följden men att det kan komma vilka andra ord som helst före eller efter.

Exakt match

Vid exakt match sätter man ordet eller frasen inom klamrar [ ]. Det innebär att endast de angivna orden får vara med i sökningen och i exakt den följden.

Sökord och fraser med exakt match har oftast mycket högre klickfrekvens än bred match eftersom det motsvarar exakt det användaren sökte efter.

Tips! Lägg in generella negativa sökord på kampanjnivå så behöver du inte upprepa dem på annonsgruppsnivå. Ett vanligt negativt sökord är tex gratis.

Om du behöver hjälp med att kombinera dina sökord med rätt matchningstyper, kontakta www.adwordsbloggen.se och boka en timme på telefon så hjälper vi dig med det. Missa inte heller övriga delar av Adwordsskolan på Loopias blogg.

Text av: Sylvia Oppenheim, adwordsbloggen.se

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “Adwords-skolan del 4 – Matchningstyper

  1. Pingback: Rumor Control » Adwordsskolan del 5 – Kampanjer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *