Sugen på att starta webbutik? Inspireras av Dan

Funderar du på att starta webbutik, men känner dig tveksam om du ska våga? Är du osäker inför vad det kommer att innebära, och om du kommer att lyckas? Läs Dan Nilssons inspirerande gästblogginlägg nedan och samla mod för att ta steget till att bli en e-handlare.

Dan har 9 års erfarenhet av e-handel och driver ett flertal webbutiker, däribland roligaprylar.se och leksak.nu. Dan är även grundare av mötesplatsen ehandel.se för svenska e-handlare.

…och du, när du väl bestämt dig, missa inte vår artikelserie om hur du kommer igång med webbutikslösningen OpenCart.

Vill du också kunna hoppa fallskärm till jobbet varje dag?

Om du går till en vän eller släkting med en idé om att du ska bli företagare inom e-handel, kommer de flesta antagligen ifrågasätta dig och undra om du verkligen har kapitalet eller kunskapen som krävs för en sådan satsning.

Mitt tips är att alltid ta ifrågasättande med en nypa salt. Folk kan ifrågasätta storslagna idéer eller idéer om att bli sin egen av många anledningar. Rädsla och okunskap är den vanligaste, men människor som har en trygg anställning och ett helt okej jobb kan också vara avundsjuka.

Inom alla oss människor vågar jag påstå att det lever en entreprenör. Det finns inte en person som inte haft tanken ”wow, vilken idé, det där hade jag velat genomföra”. Skillnaden mellan en entreprenör och en ”vanlig” människa är att entreprenören inte bara tänker tanken, han genomför den också. Innerst inne tror jag alla drömmer om att driva sitt eget företag, vara sin egen chef, ta sina egna beslut och ha eget ansvar för sitt liv, men alla vågar inte.

Lyssna på alla åsikter, utvärdera dem, svara på dem, men viktigast av allt, ta inte beslut på några åsikter förutom dina egna. Det är ditt liv och din risk, du bestämmer.

Jag är nu inne på mitt nionde år som e-handlare helt utan avbrott. Jag har drivit så många olika butiker att jag i princip tappat räkningen. Det är fler än man kan räkna på sina händer, men en sak jag lärt mig är att man måste misslyckas för att lyckas. Själv har jag alltid sett mitt företagande som en utbildning och jag har valt de satsningar jag valt baserat på hur mycket jag kunde lära mig förutsatt att själva idén aldrig skulle bli lönsam.

Idag har jag fått äran att gästblogga hos Loopia, som också “hostade” min första webbutik och många därefter, och jag vill berätta om alla rädslor du kan tänkas ha om du nu står inför en e-handelssatsning, men också de åsikter du kan höra från andra.

Man måste ha en perfekt idé

Det vanligaste misstaget många människor med en latent entreprenör inom sig gör är att de väntar på den perfekta idén. De har antagligen haft massor av idéer redan, men de har inte sett nästa Facebook eller Google i slutet av vägen och därför avfärdat idén som dålig.

Låt mig berätta en hemlighet… det finns inga perfekta idéer. Självklart kan idéer vara olika bra eller dåliga, men i slutändan handlar allt om utförandet och det är omöjligt att veta kvaliteten på idén innan man testat den. Hur ska man dessutom kunna lära sig något om att hitta bra idéer om man inte först testar massvis? Jag har själv testat säkert flera hundra idéer och koncept, som jag också genomfört, under de senaste nio åren.

Av dessa kanske man kan kalla max fem som lyckade. Du måste testa massor av idéer för att lära dig att bli en bra utförare.

Det kostar massor med pengar

Oj shit, hur ska jag finansiera min e-handel, det är ju enormt dyrt… var hittar man riskkapital och får lån? –Känner du igen dig? Du behöver inte tänka så, det finns lösningar på alla dessa problem och det blir tydligt om vi punktar ner vanliga kostnader för en nystartad e-handel:

En perfekt e-handelsplattform kostar massor!

Förvisso kan en plattform kosta hur mycket som helst, men behöver du en ”perfekt” plattform innan du ens sålt din första produkt? –Tro mig, det gör du inte.

Det finns idag massor av alternativ som är alltifrån gratis till i princip gratis. Dessutom kan du även använda någon av de otaliga open source-plattformarna som finns på marknaden och inte lägga en spänn på din plattform. Visst, det kräver tid och intresse, så gör det bara om du har gott om båda.

Om du inte har tid eller intresse, så hyr din plattform. Om du avstår en lunch eller två i månaden så har du en fullt fungerande och kompetent plattform.

Jag måste ha ett lager på minst 1 miljon

Det är svårt att komma ifrån ett lager om man säljer fysiska varor, men att det behöver vara dyrt är en myt. Många e-handlare börjar med några få leverantörer av varor och köper in alldeles för mycket av en specifik produkt. Detta är ett klassiskt nybörjarmisstag då ingen, och då menar jag ingen, kan känna sin målgrupp eller marknad innan man befunnit sig på den ett tag.

Okej, du kanske fick en bra deal på de där duntäckena men vad ska du göra när du inte säljer 100 exemplar direkt?

Det viktiga när du startar är att ha ett bra och relevant sortiment. Det är mycket bättre att köpa 100 produkter med 1 exemplar av varje än att köpa 10 produkter med 10 exemplar av varje. Då kan du känna av efterfrågan på fler produkter och minimera risken som ett stort lager innebär.

Jag lovar att du kan förhandla dig till provorders med dina leverantörer, och om du inte kan det, köp produkterna av en konkurrent eller en butik. Hög marginal är irrelevant när du säljer lite produkter och testar vilken din målgrupp är, låg risk är dock extremt viktigt.

Jag ska ha reklamfilm på TV4 under Idolfinalen

Marknadsföring tycker jag är något av det svåraste inom e-handeln och det är också något man lätt glömmer bort som nystartad när man är upptagen med att fylla i f-skattesedlar och att hitta rätt e-handelsplattform. Dock är marknadsföring allt, du är inte e-handlare förrän du haft din första order och i jämförelse med att sälja, så är alla andra hinder du kan stöta på innan detta en barnlek.

Det du bör göra i början är att satsa på nischade adwords-kampanjer och organisk sökmotoroptimering. Allt annat är svårmätt och extremt dyrt. Glöm tidningsannonser och tv-reklam, det kommer inte löna sig i början.

Satsa istället på att ge de kunder du faktiskt får extremt bra service och att vara öppen och personlig i din butik. Själv köper jag ingen marknadsföring och 2010 omsatte vi 4,6 miljoner på RoligaPrylar.se. Detta funkar dock inte för alla, men ta åtminstone till dig rådet om tv-reklam och tidningsreklam.

En kund som du behandlar bra kommer att bli ambassadör för din butik och helt gratis sprida den till vänner och på bloggar. Det kan ta längre tid att bygga volym i orderflödet, men risken är i princip obefintlig.

Jag behöver en lagerlokal för mitt enorma lager

Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader.

Ta detta mantra till dig, du kommer tacka mig sen. Alla stora e-handlare började i princip i ett studentrum eller en källare. Om du behöver en ny dedikerad lokal för din nya e-handelssatsning så har du inte läst mina råd om hur man ska minimera risken i lagerhållning. Ett startlager för en webbutik ska du kunna ha under sängen, i bokhyllan eller i tvättstugan. Annars har du antagligen köpt för mycket.

Det är bättre att ta gnället från sin sambo eller liknande under startfasen, än att skriva på ett dyrt och långt hyreskontrakt innan man har sålt en enda produkt.

Man måste kunna massor innan man börjar!

Att inte kunna allt om något gör ofta människor rädda och tveksamma att ge sig in i det. Precis som att nya saker kan vara läskiga eller okända saker är det.

E-handel och entreprenörskap är dock som att hoppa fallskärm. Sjukt läskigt när man åker upp till uthoppshöjden, ännu läskigare när man står i dörren och måste ta det där avgörande steget då man tappar all kontroll.

Alla företagare känner detta när de ska göra något nytt. Det kan gälla expansion, anställning av mer personal, byte av lokal eller liknande. Jag känner känslan hela tiden jag måste ta ett svårt beslut. Helst vill jag bara gå hem och gömma mig under täcket, men jag vet att om inte jag tar detta svåra beslut och hoppar ut ur planet in i det okända, då gör ingen det åt mig och då händer inget.

Och tro mig, belöningen kommer när du får frifalla ett tag och känner pirret i magen och sedan landar perfekt och inser att… wow, gjorde jag det där helt själv.

Om Dan Nilsson

Startade sin första e-handel 2003 med t-shirttryckeriet Attitude.se. Har även grundat iPhonebutiken.se som nu är såld till två trevliga killar i Kalmar. Driver just nu RoligaPrylar.se och fyra andra webbutiker, samtidigt som han är delägare i bland annat Contentor.se, Fyndiq.se, FatStatement.se

Är även grundare av Ehandel.se, som är en nyhetssite och ett forum för svenska e-handlare med över 1600 medlemmar. Har du frågor eller vill ha pepp inför din satsning så gå in på Ehandel.se och bli medlem.

Text av: Dan Nilsson

Vill du starta din egen e-handel? Läs mer om de e-handelslösningar Loopia erbjuder »

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

30 reaktion på “Sugen på att starta webbutik? Inspireras av Dan

  1. Pingback: Tweets that mention Rumor Control » Sugen på att starta webbutik? Inspireras av Dan -- Topsy.com

  2. Dan Nilsson

    Loopia har haft sina brister förut och det har jag kritiserat då.

    Och jag är inte anlitad, däremot fortfarande kund hos Loopia.

  3. Johan Byström

    Väldigt bra skrivet av Dan,
    Jag lyfter på hatten. Jag driver själv slipskungen och det har tagit tid. Det får också ta tid. Vill man inte ta stora lån, så kan man ju faktiskt kombinera e-handel med något annat och på så vis skaffa uthålligheten. För min del har jag sålt fönster.
    Det finns inte någon konkurrent kvar sedan jag startade. Faktum är att de äldsta konkurrenterna bara har 2-3 år på nacken. Anledningen är ju två. Dels har det tagit tid för marknaden och dels har de som funnits tidigare troligen räknat med lön ganska omgående.
    Sedan den där känslan som Dan beskriver, när du når någon milstolpe. Kanske din första månad över 100k i försälning eller för den delen, när du säljer din första produkt.
    Den känslan är grym. Det är inte pengarna. Det är att du har gjort det.

  4. Anna

    Kanon! Håller själv på med planeringen inför en webshop och det är alltid kul med en liten extra push.

  5. Ted Valentin

    Minimera dina fasta kostnader. Jag kan bara instämma!
    Suverän text, hoppas många läser den.

    OBS! Länken till ”Fatstatement” funkade inte. Den ska nog sluta på .com, inte .se.

  6. Lennart Fäldt

    Ett tillägg till detta med alla skeptiska människors skeptiska kommentarer så fort man har en ny och bra idé, Kolla upp deras trovärdighet: Hur lyckade är dom själva? Be dem ge ett konkret exempel från sin egen erfarenhet. Tänk sedan ut hur du själv ska gå till väga för att undvika samma ”misstag”.

  7. Magnus Fäldt

    Bra skrivet!
    Gillar texten:
    ”Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader. Minimera dina fasta kostnader.”
    Den är extremt viktig när man startar verksamheten.

  8. Daniel

    Tack för bra inspiration! Står också i startgroparna! Skönt med lite läsning som ger en lite inspiration och hopp om att man är en bra bit på väg.

  9. Matte

    Intressant artikel, ett par frågor som dök upp i mitt huvud efter att ha läst den.

    Hur gör du Dan när du driver flera e-butiker, ligger varje butik på ett eget webbhotell. Eller har ditt bolag en egen server alt. hyr någon vps lösning?

    Kör du med någon multishop lösning eller enskilda butiker, vilket tycker du är enklast?

    Äger du butikerna själv eller använder dig av hyrda butikslösningar?

    Vore kul och höra hur du gör & resonerar kring detta eftersom du upplevs som väldigt driven samt framgångsrik på området.

  10. Dan Nilsson

    Matte:

    Jag har kodat min plattform själv alla hostas ihop och delar lagersystem och plock-system de är helt integrerade om man vill men de kan också köras helt separata. Man väljer i mitt system vilken annan butik man vill dela lager till och vilka butiker man vill ha i en butiks ordersystem.

  11. BJ

    Tack för ett inspirerande inlägg. Just modet att gå från tanke till handling även om man inte har den perfekta företags-idén i nivå med Tetra Pak är nog just det som skiljer en entreprenör från en icke entreprenör.

  12. Pingback: Drömmarna om en webbutik blev till verklighet för Madelene | Loopia Blogg

  13. Oscar

    Bra inlägg. Tycker också det är viktigt att poängtera att det tar tid att bygga upp en bra affärsrörelse.

  14. Pingback: Rickard säljer sällskapsspel i sin nya webbutik | Loopia Blogg

  15. Pingback: Matilda fick frågan om hennes smycken kunde köpas – så hon startade webbutik - Loopia Blogg

  16. A Silver

    Halloj
    Finns det någon som kan hjälpa mig att göra en hemsida +webbshop här, självfallet mot betalning, och inte någon som TROR att han/hon klarar det, utan du klarar det galant, annars kan jag försöka själv och spendera en massa timmar istället för att det tar hälften om du gör det.

    hör av dig

  17. Daniel Överfjord

    Hej, kontakta gärna af@loopia.se för hjälp att komma i kontakt med våra återförsäljare.
    Där finns det gott om duktiga utvecklare. //Mvh Daniel Ö Loopia Support

  18. Rebecca

    Jag tycker också att detta var ett intressant inlägg men jag undrar förstås hur Dans personliga liv ser ut. Av egen erfarenhet så vet jag att det onekligen är enklare att köra på så det ryker, skapa hemsidor och skriva artiklar innan man bildar familj för därefter är det inte lika enkelt att satsa på och jobba dag och natt med ett projekt för att man brinner för det.

    Ett extra tips kan alltså vara våga satsa innan ungarna kommer 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *