Adwords-skolan del 1 – Därför ska du annonsera på Google

Att annonsera på Google Adwords blir en allt viktigare del av företags marknadsföring, oavsett hur stort företaget är, eller om det agerar lokalt eller globalt.

För att du ska få bättre koll på hur du använder dig av Google annonssystem på bästa sätt så har Adwords-experten Sylvia Oppenheim från Adwordsbloggen.se skrivit en unik artikelserie för dig som läser Loopias blogg. Vi startar artikelserien idag med varför du ska annonsera på Google. Håll till godo…

…och du, som ny webbhotellskund till Loopia så får du en värdecheck på upp till 750 kr att annonsera på Google Adwords för. Läs mer och beställ webbhotell »

Vad är fördelarna med Google-annonsering?

”Den största utmaningen för e-handlarna är att få konsumenter att hitta till butikerna på nätet.”
Arne Andersson, e-handelsspecialist, PostNord. (Källa: e-Barometern Q2 2010)

Vill du komma högst upp på Google?

Ja ja, tänker du. –”Det där har man ju hört förut. Så säger alla sökmotorerings.. nä, sökmoderering, nej nu har jag det – sök-mo-tor-opti-me-rings-företag. Och förresten så är mitt företag faktiskt redan högst upp, så det så!”

Först ska vi reda ut begreppen och skilja på äpplen och päron.

Sökmotoroptimering strävar efter att höja en sidas position i Googles index, dvs det så kallade naturliga sökresultatet. Det gör man genom att förbättra sidans innehåll och genom att redigera källkoden till viss del. Det kan även involvera att man ändrar filstruktur och filnamn. En mycket viktig del i arbetet är att få länkar till sin sida från andra sidor. Det kan ta tid innan man märker något resultat och man kan inte garantera någon specifik position.

Med Googles sponsrade länkar kan du däremot komma högst upp

Googles sponsrade länkar är de små textannonser du ser högst upp, ovanför det naturliga (organiska) sökresultatet när du söker efter något på Google.

Annonseringsprogrammet för att hantera dessa annonser kallas för Google Adwords och är öppet för alla annonsörer, stora som små, och gratis att börja använda.

Om ingen använde Google skulle det här förstås vara ointressant men så är det ju inte. Google är världens största sökmotor och sökmotoranvändningen i Sverige är i princip lika utbredd som uppkopplingen. Om du trodde att ingen klickade på de här annonserna ska du veta att Google 2009 tjänade 23 miljarder dollar i annonseringsintäkter från Adwords…

Värdet av att synas på förstasidan för en given sökning på Google förklarar sig därför självt men vi ska gå igenom fördelarna lite närmare.

Fördelar med Googles sponsrade länkar

  • Position

    Du kan vara relativt säker på att det går att komma upp till position 1-3 som syns allra högst upp på sidan ovanför det organiska sökresultatet. Du vet alltså att du kan få fram ditt budskap i alla lägen, speciellt när det måste gå fort.

  • Relevans

    Google är ju en sökmotor. Användarna letar efter något och som annonsör har du en unik möjlighet att erbjuda exakt det de letar efter i exakt det ögonblick de letar efter det! Ta-da!

  • Ytterst målgruppsriktat

    Du kan rikta din annons till exakt den målgrupp du vänder dig till genom att bestämma vilka sökord din annons ska visas för. Jämför det med tidnings- eller TV-reklam där du inte med säkerhet kan veta att läsarna/tittarna faktiskt är intresserade av just ditt erbjudande.

  • Global räckvidd

    Du kan själv bestämma vilket geografiskt område annonsen ska visas i och på vilket språk. Potentiellt kan du alltså annonsera över hela världen! Hur mycket gissar du att TV-annonsering skulle kosta på samma villkor?

  • Lokal inriktningVissa tjänster eller produkter har en lokal anknytning. Tex en tandläkare eller en restaurang. Du kan välja att visa din annons för personer som befinner sig i ditt närområde och/eller som inkluderar ett lokalt ord i sökningen, tex ”tandläkare i Stockholm”. En sådan annons kan även visa din adress och en karta i anslutning till annonsen.
  • Kostnadseffektivt

    Du får sätta vilken budget du vill. Alla är välkomna. Som annonsör betalar du endast för klick. Alltså bara för det du får, dvs besökare till din hemsida. Även om din annons visas tusen gånger betalar du först när någon klickar.

  • Kostnadskontroll

    Med Adwords bestämmer du själv hur mycket du är villig att spendera varje dag och hur mycket du som mest vill betala för varje individuellt klick. Du kan för varje dag se hur mycket du har spenderat. Du kan när som helst kan pausa din kampanj och då kostar det förstås inget mer.

  • Utrymme för förbättringar

    Du kan lära dig enormt mycket om din målgrupp med hjälp av Adwords. Om du sätter in en annons i tidningen satsar du allt på ett bräde. Det kan gå bra eller dåligt men du kan aldrig säkert veta varför. Med Adwords kan du experimentera och skapa olika textannonser för samma sökord och skicka besökaren till olika sidor för att se vilken kombination som ger bäst resultat. Därmed kan du finslipa din kampanj på kort tid inom samma budget.

  • Mobil

    Du kan göra annonser anpassade efter sökningar på mobiltelefoner, vilket är otroligt viktigt idag med tanke på att allt fler söker på Google från mobilen. Inkludera din e-post och/eller ditt telefonnummer så kan användaren kontakta dig med bara ett klick.

  • Budskap

    Det finns olika anledningar till varför man vill ha trafik till sin hemsida och det är inte alltid man säljer något konkret. Adwords är ett utmärkt verktyg att använda i informations- eller PR-syfte för att snabbt få ut ett budskap som syns. Tex för att bemöta en kris eller ryktesspridning, för att få ut politiska budskap eller hälsoinformation. Barack Obama var mycket aktiv via Adwords inför presidentvalet och BP använder sig av Adwords för att bemöta kritiken att de inte aktivt gör något för att hantera oljekrisen.

Nu kan man inte bortse från sökmotoroptimering bara för att man fokuserar på annonsering med Adwords – dina annonser måste fortfarande vara relevanta till de nyckelord du väljer –  men Adwords kan garantera resultat på ett helt annat sätt.

Den absolut vanligaste frågan om Adwords är hur mycket det kostar att annonsera och det ska jag gå in på i nästa artikel.

Vill du lära dig mer om hur det fungerar redan nu kan du ladda ner Adwords-guiden från adwordsbloggen.se eller läsa övriga delar i AdWords-skolan på Loopias blogg.

Text av: Sylvia Oppenheim, adwordsbloggen.se

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

4 reaktion på “Adwords-skolan del 1 – Därför ska du annonsera på Google

  1. Claes

    Det är viktigt att läsa igenom Adwords ALLA regler och förstå dem innan du annonserar annars kan du finna att du blir utestängd från Adwords för all framtid utan att veta vilket fel du gjort. Alltså Google Adwords talar inte om vilket fel du gjort om dina annonser stängs ner.

  2. Marc

    Om ni ska lära ut nånting så lär ut det som är viktigaste.
    Om man ska lägga ut sökord i adwords så ska man inte glömma bor + vid varje ord, annars får man bara döda klick.
    te.x Stockholms simhallar om man lägger ut det på adwords så kommer din sida ut på alla möjliga stockholms sökningar istället så ska man lägga till +stockholm +simhallar.
    Lär ut det, det är viktigt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *