Förlåt Internet …

… för att vi skickat så sjukt mycket spam.

Varför har vi gjort det då frågar du – Loopia är väl ingen spambaron som vill smutsa ner allas vårt vackra Internet med direktreklam för potenspiller och nigerianska kedjebrev?

Nej, självklart inte. Vi har gjort det för att våra kunder vill det.

Öh, va?!

Så här funkar det – du har säkert inte undgått att höra vårt skryt om att vår kostnadsfria DNS-tjänst LoopiaDNS är omåttligt populär. Och det är den, vilket är fasligt roligt.

Många av våra DNS-kunder använder LoopiaDNS för att vidarebefordra e-post. Precis som det är tänkt med andra ord, men det är också här problemet uppstår.

När du lägger in en vidarebefordring som heter epost@mindoman.se som ska skicka vidare all inkommande e-post till din e-postadress mittkonto@gmail.com, så är det vi, Loopia, som blir avsändande e-postleverantör när dina vänner skickar brev till epost@mindoman.se (och som vi sedan vidarebefordrar till mittkonto@gmail.com).

Guld och gröna skogar här alltså. Men detsamma gäller när någon illvillig rackare skickar spam till epost@mindoman.se. Även här blir det vi, Loopia, som blir avsändande e-postleverantör – i mottagarens ögon en leverantör av spam. Se illustration nedan:

Innan vårt spamfilter

Så vad gör du när du sedan loggar in på ditt Gmail-konto och upptäcker att du fått ett spam? Jo, som alla ordentliga medborgare markerar du förstås brevet som spam i Gmails användargränssnitt. När tillräckligt många gjort detta tycker e-postleverantörer som Gmail, Hotmail, Yahoo och andra att dom här Loopia, dom stänger vi minsann av för allt dom gör är ju att skicka spam. Och vips så får ingen hos Gmail, Hotmail, Yahoo med flera någon e-post över huvud taget från vår LoopiaDNS-tjänst. Inte bra.

Så för att förhindra att du får massa onödig spam och för att undvika att Loopia får dåligt rykte bland världens e-postleverantörer har vi idag installerat ett mycket kraftfullt spamfilter för alla våra e-postvidarebefordringar via LoopiaDNS. Nu ser vår e-posthantering ut så här:

Med vårt spamfilter

Så nu är alla e-post-användare utom eventuellt vissa spammare lite gladare. Härligt!

Dela detta inlägg:

26 svar på “Förlåt Internet …

  1. Hmm, det här låter ju utmärkt, men vad är det som garanterar att ert ”mycket kraftfulla spamfilter” inte gissar fel? Eller är det något man får leva med?

  2. Ert spamfilter funkar sådär kan jag säga.. Har väntat på password från en inloggning på ett stort svenskt företag i 2 h nu, men inget händer. Tack för det loopia.

  3. PK: Det är inte nödvändigtvis som så att detta beror på oss, men hör gärna av dig till vår support med den e-postadress du angivit som mottagare för utskicket så kan vi kontrollera om något leveransförsök gjorts.

  4. Öhm… var hamnar mailen som bedöms vara spam? I voiden? Man vill ju gärna kunna se dem, för inget spamfilter gör alltid 100% rätt…

    Går det inte istället att markera mailen som förmodad spam i subject (t.ex. med prefixet {SPAM}), som vissa spamfilter gör? GMail kanske inte bryr sig om det förstås…

  5. Ett annat förslag: går det inte att säga åt folket på GMail att era mailforwardservrar är legitima, så att de placeras på någon sorts whitelist? Det borde väl gå att resonera med dem?

  6. Mailen som bedöms vara spam studsar.

    Nej, Gmail bryr sig inte om vi skulle tagga mailen som är spam åt dem.

    Kenneth: Nej, deras spamfilter är automatiskt och om man skickar massor av spam, vilket vi gjorde (sen kan man fråga sig ifall det är legitima spam eller inte) så riskerar man att bli blockerade.

    GMail är egentligen ett dåligt exempel, våra kunder som vidarebefordrat till hotmail.com (vilket är flera) har under en längre tid fått erfara att alla mail från våra mailforward-servrar markerats som spam av hotmail p.g.a en sådan automatisk blockering, vilket har lett till att dessa mail har studsat.

    Så antal mail som inte levereras till målet utan istället studsar till avsändaren har mångfaldigt minskat i och med den nya lösningen. Orsaken till studsen har bara bytts till att vara ”Loopia blockerar detta spam” från ”Hotmail och Gmail blockerar loopia för att de skickar spam”.

  7. Detta förklarar spam-friheten jag har upplevt senaste dagarna, tack Loopia! 😀
    Trodde ett tag det var något fel. Dock så verkar det slå lite grovt det där filtret, märkte att StartSSL.com inte kan skicka verifieringsmail. 🙁

  8. Vadå spamfilter ?? Vi får ca 20 -25 sapm dagligen . Vi vet inte hur många som ev filtreras bort men vi tycker Ert spamfilter borde klara av fler spam.
    Mvh/RL

  9. Daniel Östlund: Det beror antagligen på att det är en konkurrent till loopias egna certifikat. De filtrerar bort sådant.

    Men seriöst så är det rätt kass att bortfiltrerad e-post bara försvinner, det gör tjänsten oanvändbar för mig i alla fall.

  10. Möjligen skulle Loopia kunna lägga till en liten checkbox så man kan avaktivera funktionen för de som känner för det?

  11. Det är väl inte bara mail som vidarebefordras via er ”kostnadsfria DNS-tjänst” som riskerar att spam-klassas? Utan även alla mail från era betalande kunder på utgående mailserver?

  12. Lukas: Jo, ditt antagande stämmer. Vi arbetar på att kontinuerligt förbättra alla delar i vår tjänst och detta är förstås inget undantag.

  13. Tack för fin service och flexibilitet. Himla kul bilder i inlägget!

  14. Chris: Det finns 2 alternativ:

    1.Loopia blockerar spam, så de flesta riktiga mail kommer fram (resten studsar tebax till avsändaren så inget försvinner).

    2.Hotmail och Gmail blockerar loopia för att de skickar spam, så inga mail kommer fram.

  15. Från och med början BARA problem med väldigt många mejl som inte kom fram!! Den här filtern funkar helt fel, och om man endast har ett DNS konto kan man inte ens kolla vika mejl man missar (tur att flera av mina vänner var så vänliga att sms-a istället!) Väldigt dålig lösning!!! Jag förstår att det är nödvändigt, men hitta på en bättre lösning, tack!

  16. Verkar som om filtret behöver justeras lite dock. Vissa helt legitima mailadresser verkar blockeras oavsett vad mailen innehåller.

  17. Har samma problem som föregående två, vissa helt legitima mail försvinner helt spårlöst och man har ingen aning om att de försvunnit. Har man tur hör de som skickat dem av sig så man åtminstone får reda på att något försvunnit.

    Kommer troligen att byta till någon annan leverantör såvida inte detta löses. Skulle vara beredd att betala för en tjänst där jag åtminstone kan få se mailen som kastas och kan vitlista de som är rätt, men att betala för ett helt webbhotell känns lite i överkant.

  18. Ja från att för en tid sen har fungerat utmärkt att ta emot mail från olika domäner så var plötsligt ett antal totalt blockerade. Bland annat mail från SIBA!

    Visserligen löste detta mina problem efter att Loopias support vitlistat domänerna jag inte längre fick mail ifrån.

    Nej Loopia… ni har en del att jobba på när det gäller mailhanteringen, även för oss som bara har DNS-konto.

  19. Jag får sälla mig till klagokören. Fin idé, men tyvärr är ju ert filter så aggressivt att jag missar massor av mail och folk klagar på att de inte kan maila mig utan att det studsar.

    Helt obrukbart med andra ord, och ett skäl för mig att börja leta efter alternativ till Loopia för mina domäner.

  20. Måns, du vet att du använder en gratistjänst va?
    Loopia erbjuder kostnadsfritt denna tjänsten med vidarebefordring av din epost. Du kan ju peka din domän till tex Gmail och ha din epost där och fortsätta betala det låga priset för domänen till Loopia. Alternativt så kan du ju uppgradera till webbhotell och då kunna stänga på/av spamfiltret för din epostadress. Men i grund och botten så bör nog de avsändare som spärras se över sina utskick. De innehåller troligen för många likheter med spam även om de förefaller vara helt ok. Och stoppar Loopias filter dessa så stoppar nog flera andra leverantörer dem också. Och alla andra leverantörer är inte lika schyssta som Loopia och meddelar avsändaren det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss