E-posten – en statusrapport

Uppdatering 2008-08-22

Det finns ett uppdaterat driftmeddelande på Loopias driftblogg som lades ut i natt.

Tidigare inlägg

Som de flesta av våra webbhotellskunder noterat, har vårt e-postsystem under de senaste två veckorna varit mycket långsamt och vid kortare tillfällen helt onåbart. Under gårdagen gjorde vi ett viktigt framsteg i arbetet med att åter få systemet på fötter, varför vi nu vill ta tillfället i akt att försöka förklara vad problemet beror på, vad vi hittills gjort, och vad vi kommer göra för att alla slutligen ska få en blixtrande snabb e-posttjänst.

Innan vi börjar vill vi dock poängtera att under den tid vi haft dessa problem, så har all e-post som skickats och tagits emot från vårt system levererats utan problem, men vid vissa tidpunkter med några minuters fördröjning.

Problemet

Sedan årsskiftet har antalet e-postmeddelanden som vårt e-postsystem hanterar ökat så kraftigt, att filsystemet på vårt centrala disksystem, ibland fått svårt att hänga med. För att lösa detta installerade vi nyligen mycket kraftfulla OpenSolaris-maskiner vars enda uppgift är att sköta filsystemet åt vårt disksystem. Utöver att detta tar bort mycket av lasten från kontrollenheterna på disksystemet, så innebär detta att alla delar i vårt e-postsystem nu är fullt skalbara och kan byggas ut i alla led.

De problem vi upplevt de senaste två veckorna har uppstått som en kombination av att många kunder flyttats över till det nya systemet samt att användandet av e-postsystemet ökat markant då många e-postanvändare kommit tillbaka från sina semestrar. Det som då uppstod var ett tillstånd då OpenSolaris-maskinerna fick slut på anslutningar så att e-postservrarna hamnade i köläge för att få tillgång till disk.

Vad vi nu gjort

Efter mycket felsökande och testande så kunde vi igår korrigera hanteringen av dessa anslutningar, och e-postmaskinerna har nu inte längre några problem att komma åt disksystemet. Rent generellt går nu alltså e-postsystemet betydligt snabbare än tidigare.

Den långsiktiga lösningen

Det som nu kvarstår är att flytta över de e-postanvändare som fortfarande är kvar i det gamla systemet till det nya.

Vårt e-postsystem hanterar i dagsläget hundratals miljoner e-postmeddelanden, i snitt 2 000 samtidiga IMAP- och webbmailanvändare dygnet runt samt ungefär 150 000 IMAP- och POP3-inloggningar per timme. Det är således väldigt mycket aktivitet i systemet. För att själva flytten ska kunna ske helt dynamiskt, utan att du som kund märker detta, är själva flyttsystemet i sig relativt komplext, tidskrävande, och kräver viss handpåläggning.

Det vi just nu arbetar med är således att flytta över de av våra e-postanvändare som fortfarande använder det gamla systemet. Ju fler av dessa som flyttas, desto snabbare kommer e-postsystemet att gå. Det blir då också möjligt att enkelt se var eventuella flaskhalsar ligger och snabbt åtgärda dessa. Med detta system, kombinerat med bättre statistik och kontroller över e-postflödena, är vi övertygade om att vi inom kort kommer ha en riktigt snabb och flexibel e-postlösning för alla.

Avslutningsvis

Sist men inte minst beklagar vi verkligen djupt de problem denna driftstörning orsakat dig. Vi vill också tacka de vänliga kunder och branschfolk som uppmuntrat oss, kommit med vänliga kommentarer och hjälpt oss med konstruktiv kritik och teknisk insikt.

Trevlig helg!

Dela detta inlägg:

195 svar på “E-posten – en statusrapport

  1. Hur kommer det sig att ni valde OpenSolaris och inte Solaris 10 u5?
    MVH /D

  2. John och Daniel: Jag ska vidarebefordra era funderingar till vår driftavdelning så återkommer de med ett svar så snart som möjligt.

  3. Christoffer: Rent tjänstemässigt blir ju målet i slutändan en toksnabb e-posttjänst samt så småningom även mer och bättre e-postfunktionalitet, tack vare det nya e-postsystem vi nu investerat i. Vad gäller ev. ekonomisk kompensation så går det fint att kontakta vår ekonomiavdelning på e-postadressen ekonomi@loopia.se så hanterar de dessa ärenden så skyndsamt som möjligt.

  4. Förstår inte alls ert prat om att mailen varit långsam, vill påstå att den är rent obefintlig, jag har inte kunnat skicka ett enda mail överhuvudtaget på minst en vecka. Bryr mig inte ett dugg om alla tekniska förklaringar som jag inte är insatt i, vill bara att det jag betalar för skall fungera. Riktigt dåligt, massor av saker är nu förstört för mig !( Ganska otroligt att skylla på att alla användare kommit tillbaka från semestern…Det räknade ni inte med vaa?) Och vad är det för nytt system ni skall ha in oss i, vi som är tekniskt ointresserade oci icke-bevandrade. Innebär det att någonting måste justeras, återinstalleras eller dyl innan vi kan använda mailen igen??? Får vi veta vad och när i så fall, eller skall man fortsätta skicka mail vecka efter vecka och tro att i dag går det nog…?

  5. Bra att det löser sig, och bra kämpat..ingen lek detta,, ;-).
    Bara nyfiken, två frågor:
    Om man är överflyttad, slipper man då tidsfördröjningarna?
    Kan man veta om man blivit överflyttad till det nya systemet redan?

    mvh

  6. Det går fortfarande inte att logga in dagtid. Vad har hänt under helgen? Har ni kommit något längre med felsökningen?

  7. Ni har avslutat driftstörningsärendet, förklara då gärna varför det fortfarande är segt som sirap! Om Ni redan flyttat över kunder till nya lösningen så borde det börjat lätta för ALLA även dom som inte flyttats eller?
    Hur kommer Ni kompensera Era kunder för utebliven E-post?

  8. Nu borde det vär snart vara klart med e-postservern. Det har gått mycket mer än en v sedan ni lovade att det skall vara klart. Inget verkar hända mer än några löften om bättring på blogg och hemsida. Vi förlorar kunder och intäkter på strulet! Vi har vid flera tillfällen utan rsultat försökt nå er på tfn för besked. Er tfnsvarar säger just nu efter 14 min väntetid att jag har samma plats i kön. Skärpning!!!!!!!!!!!!!!

  9. Hej, jag noterad förundrat att ni kan anse detta avslutat när det fortfarande är stört omöjligt att komma åt mail på ett anständigt sätt. Varken webmail, pop3 fungerar som det ska och lyckas man händelsvis ladda ner något enstaka mail sker det mycket långsamt och med fördröjning.

    MVH/Olle

  10. Samma här … tokstopp i mailen, segt som stryk och man blir allmänt irriterad.

  11. Hur just nu suttit mer än 1 timme i telefonkö till er support?
    Till och med er telefon-kö-röst har slutat att säga vilket könummer jag har.

    Rösten säger: ”Tack för att du väntar. Ditt samtal är placerat i kö och du har plats nummer…(tystnad)….i kön”.

    Nu får ni skärpa till er! Det här är något av det sämsta jag varit med om någonsin!!!

  12. Nu la ni på! Helst otroligt!
    Efter att jag suttit en hel timme i kön och sen lägger ni på!
    Det här är skamligt!

  13. Underligt, avslutar ni ärendet och öppnar ett exakt likadant ärende samma dag? Jag kan meddela att ärendet inte alls är löst, det är fortfarande olidligt långsamt och jag har förmodligen förlorat en kund pga detta!

  14. Oj, det här verkar oroande. Är mejlproblemet ordnat enligt Loopia??? Det är ju fortfarande omöjligt att komma åt mejlen dagtid. Det är bara att byta webbhotell om Loopia känner sig nöjda över detta !!!

  15. VAD HÄNDER?
    Hur kan ni säga att det ärendet är avslutat? Det är ju ännu sämre än innan…
    Nu är det frågan om timmar innan jag byter leverantör…
    Get a grip!
    / Johan

  16. Ser inte ut att funka så mycket bättre än, går inte ens att logga in på webbmailen. Nu får ni allt fixa till detta

  17. Hej,

    Håller helt med de senaste inläggen. I bästa fall är det segt som sirap, men för det mesta är det helt omöjligt att logga in över huvud taget. Bästa Loopia, inse att problemet inte är löst, och kom med kompensationsförslag snarast. Det är inte vi som kunder/användare som ska behöva jaga er för detta – inse hur mycket goodwill ny tappar för närvarande och ta tag i saken omgåennde, annars är det SKANDAL!!!

    Noterar också att ingen hos er (var är Fredrik Berglund nu?) har kommenterat inläggen här de senaste 48 timmarna – var finns ni?

  18. Klockan är 02:53, mailen är stendöd och onåbar (såsom den varit hela dagen för mig).

    Är det verkligen högtryck på användare vid denna tidpunkt? Knappast.

    Jag bryr mig inte heller om tekniska förklaringar, vi betalar just nu för en tjänst som vi inte får.

  19. Janne: Oavsett om man är överflyttad eller ej så påverkas man av de som ännu ej flyttats över. Dock går det totala trycket från de som ej överflyttas ned ju färre dessa blir.

    Bosse m.fl: Det problem vi skrivit om i detta blogginlägg, dvs om lasten på filsystemet, är sedan i torsdags eftermiddag löst. Därefter har e-postsystemet som helhet gått mycket bra till och med igår (måndag). Nu märker vi att en viss typ av spam orsakar ett mjukvarufel i våra e-postservrar vilket gör att hastigheten på den e-postserver som påverkas går ner. Det nuvarande problemet har således inte med last att göra och påverkar inte heller hela e-postsystemet. Vi noterar dock att problemet hittils påverkat vårt system mest under kontorstid igår, däremot var kvällen och natten till idag lugn. Våra tekniker jobbar givetvis på att lösa detta problem så skyndsamt som möjligt.

    Kalle: Tack för felrapporten. Vi ska undersöka detta snarast.

    Rickard, Jimmy, Johan: Se punkt två (2) ovan.

    Andreas: Vi kan inte se att e-posten skulle gått långsamt i natt. Vi skall dock givetvis undersöka detta och se vad det kan bero på.

    Avslutningsvis: De problem vi sedan igår av och till upplever beror alltså ej på den driftstörning som beskrivits i detta blogginlägg. De problemen är åtgärdade sedan i torsdags och flytt av kunder till vårt nya system hanteras så skyndsamt som möjligt. Våra tekniker jobbar nu på att lösa det aktuella problemet relaterat till spam. Vi beklagar verkligen djupt de problem detta orsakar er och gör verkligen allt som står i vår makt för att åtgärda detta så skyndsamt som möjligt.

  20. Fredrik,

    Jag förstår inte alls dig när du skriver ”därefter har e-postsystemet som helhet gått mycket bra”.

    Jag har en helt annan definition av ”mycket bra”.

    Upplevelserna just nu är:
    – webbmailen tar otroligt lång tid på sig mellan alla klick
    – jag blir periodvis alltid utloggad om jag klickar på något, vad som helst
    – era servrar svarar väldigt långsamt mot IMAP-anrop, kollat i Wireshark (vissa paket besvaras snabbt, andra besvaras efter 40-60 sekunder)

    Nej Fredrik, natten var inte lugn. Samma symptom som ovan, jag kunde inte få något mailarbete genomfört alls.

    Förneka inte att ni sitter med problem!

  21. Jag märker ingen direkt skillnad idag mot förra veckan. Oftast blir svaret ”Login failed”.
    Jag förstår inte vad ni håller på med. Gör ni något åt problemet, eller tänker ni vänta tills lasten sjunker pga att antalet användare sjuker då era kunder lämnar er för bättre alternativ?
    Vi som har problem, är vi kvar i ert gamla system eller är vi överflyttade?
    Varför är ni så dåliga på att informera? Har ni ingen koll på läget, eller bryr ni er inte om att era kunder vill veta vad som händer?

  22. efter 48 minuter i telefon kö nu med plats 1 i kön kopplas allt ner.
    Mailen är så långsam att alla IMAP anrop får ”time-out”, helt enkelt, eposten fungerar inte.
    Den är inte seg, överlastad etc. Den är trasig.
    Kan ni fixa det? När kan det tänkas vara klart?

  23. E-post
    Katastrofalt dåligt som förtagare har man inte råd att hålla på med detta
    Vill ha ett svar på när E-posten fungerar som den ska ,har ringt samt läst på bloggen känns som någon ljuger eller har ni inte kompetens
    Så ge mej ett svar tar det för lång tid måste jag byta tillbaka till telia

  24. ”Kortare tillfällen onåbart”, jag har inte kunnat nå min webmail senaste veckan, då jag enbart använder webmailen så är detta väldigt frustrerande, får endast ”Login Failed” varje gång. Jag vill ha kompensation för detta, dock förstår jag om ni inte vill ge komp i form av pengar utan tar gärna en uppgradering utav utrymme eller ett domännamn.

    För de som använder mailen dagligen i sitt företag måste detta vara devasterande.

    Migreringen borde ha kunnats ske smidigare, konfigurera den nya hårdvaran och testa den innan den aktiveras, kör på den gamla så länge, sätt ett datum som är väl informerat och kör en ”downtime” under 2 nätter eller hur lång tid det nu tar.

  25. Nej, nu är det snart byte till en annan leverantör, det här funkar ju inte, riktigt riktigt dåligt loopia……!

  26. Jag håller med Bosse och Andreas, det är inte ett dugg bättre idag än förra veckan, snarare sämre faktiskt. Informationen lämnar också en del övrigt att önska.

    Jag fär övertygad om att ni jobbar för högtryck för att lösa problemen, men för oss som verkligen behöver mejlen är det faktiskt kris. Och det känns inte bra att ni inte är fullt ut medvetna om hur dåligt det fungerar för oss. Man kan tappa tilltron för mindre…

  27. Vid sidan om den domän jag själv administrerar och har min jobbmail på så hjälper jag även flera andra som har haft problem i flera veckor, oavsett om man väljer webmail eller outlook via pop3. Dessa krånglade senast inatt. (maila mig för förteckning och status, jag kommer åt min mail även om den är seg)
    Kan konstatera även jag att VISSA domäner hos er hade tvärstopp inatt när det gällde mailen. Det var tydligen högtryck även vid 23-tiden under måndagkvällen. Den domänen jag assisterade då har endast 5 aktiva mailadresser och inget av de konton som finns där har spamfilter aktiverat, och heller inga problem med spam. Således kan konstateras att i detta fall blev er kund helt drabbad av problem som beror på saker som skickats till en annan av era kunder.
    Fredrik, jag förstår självklart att ni arbetar med problemet så mycket ni kan, men om du med allvar menar att det räcker med att skadlig kod riktas mot någon av era kunder för att det ska störa ut samtliga kunder ni råkat placera på samma server så funderar jag verkligen på hur ni planerat er redundans. Det ser bra ut på de illustrationer ni visat, men är det inte just ett sånt här stopp på en server som redundansen ska täcka?

    Något helt annat, vilket fler tekniker bör hålla ögonen öppna för då det påverkar klientsidan på ett annat plan. Har vid flera tillfällen och på olika datorer sett att något fått outlook 2k3 att helt crasha under dessa veckor när servern inte svarat inom rimlig tid. Ibland får användaren felmeddelande om detta, ibland inte, utan outlook står bara och jobbar hårt mot CPU. Har tyvärr inte övervakat tillräkligt för att kunna svara på om samtliga mail kommit fram, eller om det är något speciellt som skickats vid de tillfällena, men hur som helst kan det vara värt att veta då det inte är alltid man märkt något. Ibland lyckas programmet avslutas normalt, ibland inte. Något som sett samma tendens och lyckats isolera något?
    Jag har ganska svårt att tro att ett felsvar eller time-out skulle kunna orsaka en sådan crash, så kan detta vara relaterat till de spam som Fredrik nämner? Har kontrollerat mina övervakningsloggar på servern, och kan inte se något spår av utbrott av virus eller spionprogram, men då outlook ändå stannat samtidigt som serverstoppen inträffat har man ju svårt att blunda för det. Vill mest bara se om någon råkat ut för detsamma.

  28. Ja missar ju för fan deadline, har väntat på mail i 7tim som jag vet ligger där i erat ”grymma” system…

  29. Loopia verkar vara ett stort skämt. Er mejl fungerar inte, och ni förnekar nästan det hela och säger att ”det funkar bättre än nånsin”. Det låter helt sjukt att erbjuda webhotell som inte har en fungerande mejltjänst. Era priser är för dyra för den kvaliten som man får! Man borde åtminstone få 1-2 månaders fri kostnad som kompensation för era problem, även om det är en droppe i havet gentemot den frustration mot att inte kunna använt mejlen på ett par veckor.

  30. Det är ju närmast en filosofisk fråga. Är någoning som inte fungerar alls långsamt? Jag anser att för att kalla något långsamt måste i alla fall NÅGOT hända.

  31. Jag kan inte heller logga in på webmail. Login failed. Försöker flera gånger under dagen. Har varit så här flera veckor utom i söndags kväll ett tag då gick det bra. Hoppas få slippa avgift detta år.

  32. Egendomligt att så fort det gamla problemet är åtgärdat så dyker det upp ett nytt problem, som ger exakt samma symptom för oss mail-användare! När beräknar ni att det nya spam-relaterade problemet är avhjälpt, då?

  33. Kommer bitvis inte åt min e-post, vare sig med pop3 eller via webbmailen.
    Jag har inte ens försökt nå er på telefon men känner mig oroad över att ni bara beskriver vad ni gör, ingen tidpunkt för när felet kan vara avhjälpt. Vad ni skriver är mer ”reklam” för hur stora ni är och jag ser det mest som en mängd bortförklaringar. Det vore även intressant att få veta på vilket sätt ni tänker kompensera kunder som drabbats.

  34. Dåligt att läsa kommentaren på IDG från Loopia. De förnekar att mejlen är helt ur funktion. Visst, de måste ju försöka dölja den här pinsamma historian, men visst blir man lite irriterad att de försöker dölja hur illa det står till…

  35. I morse började även problemet sprida sig till vanlig enkel vidarebefordring av e-post och det ligger nu en fördröjning på mer än 4 timmar från att mejl inkommer till Loopias inkommande e-postserver tills de lämnar Loopia för vidare leverans till exempelvis Gmail.

    Någon juridiskt kunnig borde ta en titt på de generella avtal som Loopia tecknar med sina kunder.
    Gissar dock tyvärr på att Loopia friskrivit sig helt och hållet, dvs att Loopia inte tar något som helst ansvar överhuvudtaget för att de tjänster de tillhandahåller fungerar eller ej…

  36. Kl. är strax över 20.00 tisdag 19 Augusti 2008.
    Då det inte tjänar ngt till att ringa er vill jag via denna kommentar klargöra att vi har för avsikt att upp samtliga konton hos er om felet inte är avhjälpt inom 36 timmar.

  37. Är just nu inne och försöker nå den mejl jag inte kommit åt under dagen. Det är otroligt segt trots att det är långt utanför kontorstid. Som företagare är jag helt beroende av att kunna kommunicera med mina kunder via e-post. Och jag saknar fortfarande vettig info om läget. Börjar fundera på att byta webbhotell av ren självbevarelsedrift.

  38. Nu är det tredje veckan utan fungerande mail!!! Kalla in extra resurser, byt ut alla dessa apparater, whatever, betala vad det kostar – jag måste ha mail för att mitt företag skall fungera! Telias posthaveri i vintras var ju verkligen en droppe i havet jämfört med detta. Vad säger PTS om detta?

  39. Tjena. Det är fortfarande problem va? Har faktiskt ett antal mail från igår – viktiga mail i jobbet – som aldrig kommit fram. Känns rätt trixigt att hänvisa kunder till en hotmail eller lägga en textfil på ftp:n. Framför allt känslan av att eventuellt missat någon mailad info.

  40. Mailstoppet är verkligen inte bra. Men ni har ju funkat så bra de senaste åren så jag antar att det verkligen är något svårlöst.

    Hoppas ni berättar vad det var när ni löst det.

  41. Seriöst, låt dom fokusera på att lösa problemen innan man skriker kompensation och blaha.

    Visst är det fruktansvärt frustrerande när det inte fungerar, men låt dom fokusera på att lösa problemet istället för att prata om vad problemet består av. Rapporten är bäst efteråt.

  42. och jag väntar och väntar och väntar och väntar….fast idag går det faktiskt långsamt vilket är en förbättring från stillastående.

  43. Jag använder mailen i jobbet och har inte kunnat komma åt mina mail via webmail de senaste två veckorna. Detta är som ni säkert förstår ett stort problem! Ni säger att det ursprungliga problemet är löst men att det nu verkar vara virus-problem.. Kan man få en tidsuppskattning på hur lång tid det kan komma att ta innan mailen kan anses fungera stabilt igen?

  44. Som så många redan sagt: Nej, mailen fungerar inte alls. Det går nämligen inte att logga in. ”Login failed” har man nu fått läsa varje dag i flera månader. Vad är det egentligen man betalar för? Kompensation hade varit uppskattat…

  45. En massa tekniska förklaringar utan innehåll. Faktum är att mailen inte fungerat tillfredställande under flera veckor. Även om det är en serie av olika problem så är effekten densamma. Att skriva att det fungerar bra, överflyttning av användare är komplicerad, att det går enligt plan etc gör bara att förtroendet för Loopia försvinner helt.

  46. För övrigt bör ni byta ut bilden på snigeln mot en… död snigel?

  47. jag har fortfarande problem med mail. Det gamla webbhotellet som kostade 100kr/år hade stabilare mailsystem… och det fungerade.

  48. Hej,
    Kan man se någonstans om man är överflyttad till det snabbare systemet?

    Mvh,
    Anders

  49. Jag håller med det här suger, som jag tror är det flesta företag som använder den här tjänsten, det är helt obehållbart . Nu får ni för fan skärpa er och vilken sunkig support ni har…. dags att lämna er tror jag….

  50. Men herregud vad är det som händer….e-posten fungerar ju inte alls trots era ansträngningar. Förstår att ni jobbar för högtryck men det hjälper inte mig som är beroende av en FUINGERANDE och framförallt PÅLITLIG e-post….jag missar deadlines och kunder…vad tänker ni göra åt det ????????????????????????

  51. Email fortfarande funkar inte, och ingen svarar på telefon numer 021128233, pluss igen email svar hela …..men vänta !

    JAG KOMMER INTE IN I EMAIL SYSTEMET …. D’OH !

    Över 1 år har jag haft det svårt med LOOPIA och betala jag i allfal!!

    Finns det någon some kan recomedera en annan webb hotel som är bra ??

    Email mig på den har ”surfingsweden@hotmail.com” (hotmail funkas bra)

    Tack till någon som kan hjålpa mig 🙂

  52. När beräknas problemen vara löst? Kommer inte åt min mail som det är nu, vilket är rätt problematiskt i denna internet-era.

  53. Börjar också vara lite less på att det tar sån tid innan detta epost-strul blir åtgärdat! Som andra har påpekat så hävdar ni att det nya systemet är klart och inte längre ska vara några fördröjningar eller andra problem, mina loggfiler säger något annat…

  54. Hur i h-vete kan ni ha GRÖNT under Driftstatus. Det borde vara rött eller svart för DÖD e-post service

  55. John Eriksson: Brukar du betala för en hyrbil om du går till bussen också?

    Jag har alltid varit väldigt nöjd med Loopia tack vare snabb support och hjälp, men det här är pinsamt. Att supporten sen svarar att man inte har en aning om när det kommer att fungera igen gör inte att det blir så mycket mer lovande.. Vad är det som har hänt med Loopia? Hur kan Loopia som alltid varit så snabba ta så här pass lång tid på sig att lösa problemet? Dax att leja ut det till någon som har kunskaper och utrustning för att hantera det innan problemet gör att Loopia inte är det största webbhotellet längre.

    Jag vill verkligen inte byta, men snart har man inget val.

  56. Vad är det som händer eller inte…??
    Dags att byta leverantör??
    Ge oss ett besked om när ni är på G..

  57. Nu när vi inte får mailen som vi ska har stora konsekvenser för oss. Vi måste ha hjälp nu! När blir det klart?

  58. Att skylla på spam är ju inte riktigt smart, spam är ju något alla leverantörer får leva med och hantera på bästa sätt vilket inte Loopia tycks klara.

    Beslut är redan taget hos oss att en annan leverantör är ett måste då vi inte kan hålla en god service till våra kunder, ett nödvändigt ont då det inte är helt enkelt att byta leverantör … suck

  59. Konstigt att man måste fylla i sin E-postadress man kan ju ändå inte komma åtden. Login faild hela tiden. har nu väntat en halvtimme i kön tiden rinner ut. hoppas att felet åtgärdas snart. Det börjar bli dyrt för oss småföretagare.

  60. Jag har inte kunnat nå någon av min mailadressers inkorgar på två dagar, det börjar bli mycket irriterande och undrar när ni kommer få bukt på detta problem.

  61. Hoppas att ni inser att era bortförklaringar som döljer att ni inte vet vilket problem ni har och återkommande ouppfyllda påståenden om att ”nu fungerar det igen”, leder till att ni nu öppnar för stora skadeståndskrav.

    Vi är faktiskt en mycket stor användargrupp som är beroende av ett fungerande mailsystem.

  62. Nu verkar det vara högtryck på servrarna, för någon mail får jag inte hem alls. Tvärstopp. Däremot har det fungerat, om än inte så snabbt som man kunde önska, under dagen.

  63. En sak till – er serverklocka går en timme efter. Symtomatiskt? Jag skriver detta runt halv elva på kvällen.

  64. När kriser och katastrofer inträffar är det enda rätta att ansvarig person omedelbart träder fram och ärligt och uppriktigt informerar om problemen:
    – Vad har hänt
    – Varför hände det
    – Vilka åtgärder vidtas för att komma till rätta med problemen
    – Hur ser tidplanen ut
    Att helt eller delvis försöka dölja problemen leder bara till en förtroendekris.
    Alltså: Ansvarig person vänligen träd fram och lämna en korrekt och oförvanskad information till samtliga kunder. Denna bör publiceras på Er startsida http://www.loopia.se och inte gömmas i någon undermeny.

  65. Mitt Outlook hänger sig när jag ska kolla mailen och webmailen säger ”Login Failed”, jag kommer kräva kompensation för detta, ni har inte heller uppdaterat bloggen sedan den 15e, vad händer???

  66. Har tålmodigt väntat ut en lösning av detta.
    Men nu går det inte längre, och jag har istället tvingats byta till en snabb och väl fungerande gratistjänst.
    Tråkigt att det här skulle ta så´n tid – min mail här på Loopia betalar jag för och borde vara den som fungerar bäst kan jag tycka.
    Det är möjligt att jag byter tillbaka när/om ni får igång detta med tillfredsställande resultat, men nog får förtroendet sig en törn.

  67. Håller med Per-Olof Eklund, varför träder ingen fram från Loopia och kommunicerar status och vad kommer åtgärdas?
    När ingen information lämnas blir känslan att kaoset är totalt, ingen plan, ingen lösning i sikte, haveriet är totalt. Slutsatsen blir att byta leverantör snarast, frågetecknet är om Loopia kommer överleva? Byt medans det går…..

  68. Pinsamt Loopia! Den fantastiskt bra och seriösa verksamhet som ni tidigare representerade verkar vara som bortblåst sen ett halvår tillbaka. Supporten, servicen och tjänsterna har bara förfallit känns det som…

  69. Webbmailen har inte gått att nå på flera dagar, skulle verkligen behöva komma åt mina mail där. Har skickat mail till supporten om detta som inte ens svarar. Förrut så fungerade loopia bra, men dom verkar inte ha kompetent folk på plats som kan hantera situationen längre. Jag ser loopia som samhällsviktig i Sverige för flera företag och privatpersoner, så det borde göras påtryckningar från högre makter än bara kunderna på loopia kan man tycka. Potentiellt så kan det gå utför för många företag på grund av loopias hantering, vilket loopia och active24 i princip kan bli skadeståndskyldiga för.

  70. Nu byter jag, tack o hej för loopia, har funkat bra innan, men det här är ju SKIT. Så här länge ska inte ett seriöst bolag hålla på o strula med mailen……Det blir one.com för min del…….

  71. Mitt förtroende för det här inlägget och loopia är nu helt borta. Ni har svikit era kunder och för att jag någonsin ska ens fundera på att sluta varna folk för er så behöver ni göra något illa kvickt.

  72. Hej,
    Att det har varit långa fördröjningar som inte ni kunnat åtgärda på flera dagar är en sak. Men idag fungerar inte det att POP:a mailen överhuvudtaget – detta gjorde att jag omedelbart gick in i er driftbrlogg för att läsa om detta.

    Konstigt nog fanns det inte något som sa att ni stött på ytterligare problem vilket fick mig att motvilligt ringa er support och vänta i telefonkö i dryga timmen (jag måste ju informera er om att vår POP:mail slutat fungera helt).

    Tjejen som svarar försöker hänvisa mig till driftbloggen vilket jag redan läst massor av gånger – jag försöker förklara att detta är ett problem som det inte står något om i bloggen, vart på jag får svar att hon ska koppla vidare mig till en kollega. Bra tänker jag då kan jag ju informera någon som kanske kan få upp detta på bloggen och andra slipper sitta i telkö. Men nej hon lägger på… ?!?!?!

    När ni har en driftblogg var vänlig att skriv alla problem ni har så vi som faktist försöker ha överseende med era problem och påskynda er process att lösa detta slipper sitta i onödiga telefonköer!!!

  73. Problem, problem, problem!!! Nu får jag inga mail alls.. Undra vad kunderna ska säga, kan jag skicka vidare dem till dig Fredrik Berglund så får du ta skiten..

  74. Jag inser att jag inte är tekniskt begåvad men är utrustad med en stor portion tålamod…..har försökt att ringa, ringa och åter ringa.
    en längre tid, typ hela sommaren har mailen varit seg, onåbar och har den fula ovanan att logga ut mej (när jag lyckats ta mej in) mitt i arbetet……
    man får dyra mobilkostnader istället när man måste ringa kunder och andra för att dubbelkolla.
    Jag har inget tålamod kvar nu..det är droppen!!!
    Om det inte blir en förbättring inom en mycket snar framtid tvingas jag byta hotell…och med tanke på alla som hotat att göra det måste det snart bli bra för de stackars arma satar som tålmodigt uthärdar att deras företag inte funkar mail-vägen.
    Jag förutsätter att Loopia undanber sej ersättning de månader som mailen inte funkat.
    Ska nu undersöka andra möjliga hotel………

  75. Hur går det med mailen egentligen? Jag har sponsor kontakter som jag inte kommer åt och leveransbesked på produkter jag väntar på. Kommer ni att kompensera detta på något sätt?

    Jag tycker man har väntat länge nu på en lösning men snart blir det ju att man tvingas byta till något annat allternativ.

    Mvh

  76. Hej!
    Skiter fullständigt i massa onödiga tekniska förklaringar, behöver min mail nu! det går ju inte ens att hämta mailen med outlook.. vilket brukar fungera när det inte ens går att logga in på webbmailen som för övrigt varit långsam det senaste året…

    Finns det någon form av tidsplan på när det hela beräknas vara löst?

  77. Ni svarar inte längre på mejl (som man måste använda andra än det som är kopplat till loopia) och det går inte komma fram i telefonen. Vad är det som händer??

    Hur ska man göra för att säga upp abbonemanget. Jag vill ju ha tillbaka pengarna jag betalat in för resten av min abb. tid hos er. Det här fungerar ju inte att betala för ett webhotell som inte har en e-post-tjänst som fungerar.

  78. Ja. Verkligen. Kan man byta leverantör och behålla mailadresser. Är less på detta nu. Vill ha lösning omedelbart under dagen annars byter vi. Har fått kompensation för 6 månader men detta går ju bara vidare och vi får masa problem när vi inte kan läsa mailen.

  79. tyvärr så hände exakt samma sak för typ 2 år sen. Då hävdade supporten att det var spam-problem. Min one.com mail har funkat klanderfritt i 5 år. den kostar mindre än 1/10 av vad vi betalar på loopia. Vad betalar vi för? Support är ett av argumenten. Synd att man får ett mail med förskriven text när man skriver in dit. Och ringa är det ju inte tal om. Anpassa priserna till marknaden kanske inte vore så dumt. Sen är jag jävulskt trött på att få loopias utskick om alla aktiviteter ni gör. Jag tycker ni kan skippa alla nyföretagarmässor där ni är och visar upp er. Jag har torskat en offert på 10.000 pga mailstrul. Det kommer kompensation hoppas vi! Annars så drar vi. (vilket några av oss ändå kommer göra)….

  80. Uppskattar naturligtvis att ni agerar för att lösa problemen. Men det börjar bli litre mycket nu om man säger så. Webmailen har inte funkatn ästan alls på flera veckor, lyckas man logga in kastas man ut efter någon minut. Hemtagning av mail via POP-servern funkar bara ibland. Oftast får man inte kontakt med servern och därmed fel 0x800CCC19. Gör något!

  81. HALLÅ LOOPIA…är det någon som kan säja någonting överhuvudtaget vad som är på gång och vad vi som är kunder kan förvänta oss. INFORMATION TACK ! Amnars är jag tvungen att byta leverantör med allt vad det innebär 🙁

  82. Nu tajmar mailen ut hela tiden, alltså inte långsam utan obefintlig mail.
    Hoppas på snar lösning.

  83. Finns väl kanske inte så mycket att tillägga men ändå. Förlorade kunder? JA! Irritation? JA!

    Att problemet är litet är ett konstigt sätt att se på det. Den enda gången vi ens kommer in på mailen är på natten. Ska vi behöva börja säga till kunder att eftersom vi använder loopia får ni vänta tills nästa dag på svar?

    Frågan om ersättning är väldigt intressant. Fick som tips från Loopia att börja använda ett mailprogram istället för webbmailen. Tyvärr fungerar inte det heller längre och jag menar vi betalar ju för tjänsten att kunna läsa våra mail vart vi än befinner oss.

  84. Under hela den här problemperioden har min webbmail fungerat, om än segt. Den har iofs alltid varit lite seg. Men nu har det tyvärr blivit tvärstopp, jag kan inte ens logga in. Kom igen Loopia, jag vet att ni fixar det här.

  85. Ni säger några minutersfördröjning.. Jag fick en bunt mail som kom in igår med 8timmars fördröjning, och även idag verkar det ligga fördröjningar på över en timme.

    , Pelle

  86. Jösses, vi är ett föratag på 10 personer och vi får våra beställningar via mail. Nu har vi kommit till en nivå att det kostar pengar. Vad göra jo bara vänta och inse att nu kan man tappa kunder. Dags att backa till eran gamla lösning och sedan uppgradera när den nya är safe.

  87. Jag är i djup sorg då jag nu förlorat en kund pga detta. Hade jag vetat vad som hände hade jag kunnat förebygga och använt en annan mail. Men jag kollar inte driftbloggen varje dag och har inte möjlighet att hinna med detta (självklart gör jag det nu stenhårt då detta får såna förödande konsekvenser). Kan inte Loopia kontakta sina kunder per mail (eller varför inte vanlig post eftersom detta dragit ut på tiden) och berätta vad som händer så slipper man eventuella obekväma situationer… Och i mitt fall, som frilans, likviditetsproblem. Att förlora en kund för mig är att förlora maten på bordet, det är allvarligt. När man sedan ringer kundtjänst och de ärligt svarar att de inte kan göra något annat än att berätta vad som står i driftsbloggen, blir man orolig… Det är dags för internet-relaterade företag att anställa kompetent personal eller ta på sig ansvaret att utbilda dem så att kunden känner sig trygg när de lägger på, eller åtminstone kunna lugna dem. Jag är ingen underbettsmänniska, men när detta fått såna här konsekvenser måste även jag säga i från. Med ett gigantiskt magont. Hoppas att det löser sig för er! Och för oss andra…

  88. Katastrof. Kommer inte in överhuvudtaget på mejlen. Det här är ju riktigt pinsamt för Loopia. Har snart gått hur många veckor som helst.
    Nyrekrytering av tekniskt kunnig personal kanske???

  89. Fy f-n vad humor att ni på frågan om man kan få ekonomisk kompensation hänvisar till en email-adress ”ekonomi@loopia.se”. Det går ju inte att skicka mail – det är ju det som är problemet!! För det andra så borde ni ju ha samma problem med ekonomi-mailen. Er telefon support är för övrigt ett skämt. Tack o adjö.

  90. Loopia har alltid hållt en hög servicegrad. Jag har alltid fått svar snabbt på mina mail och det har aldrig varit något tjafs med fakturor eller liknande.

    Därför är det otroligt oroande när man helt plötsligt får ett jätteproblem med en uppgradering, och sedan får problem med det gamla systemet och sedan får problem med spam.

    Och det är ännu mer oroande när man går ut på sin egen driftsblogg och hävdar att tjänsten fungerar, och hävdar att det fungerar på IDG.se.

    Nu börjar det bli för stort för att bara hantera i bloggen. Ta fram en plan, publicera planen och arbeta för att lösa problemet. Jag vill verkligen inte behöva byta leverantör.

  91. Jag har hört ifrån kunder som påstår att de mailat mig men jag har aldrig fått mailen ? Kan detta stämma ? Jag märker ju givetvis att det stundtals går sakta som tusan men det kan man ju stå ut med ett tag. Det som oroar mig är om jag missar mail från nya kunder och prospekts.

  92. För i h-vete Loopia!
    Det tar 4h att skicka/ta emot e-post via er!

    Leverera! Informera! Kompensera!
    …annars är förtroendekapitalet för er helt utan räddning och vi kunder kommer att byta leverantör illa kvickt.

    Till övriga Loopiakunder:
    Tar gärna emot tips på stabila, funktionella och prisvärda leverantörer av e-post.

  93. Citerar er Framsida: >>Vi fokuserar på driftsäkerhet, tillgänglighet och förstklassig kundservice. ** och även**
    Hos Loopia har vi tagit kundens driftsäkerhet ett steg längre än andra svenska webbhotell.<<
    Just nu känns det lite malplacerat… Väntar förgäves på ett antal offerter inför en större upphandling. Får väl be dem skicka till mitt privata hotmail-konto..
    Har haft Loopia för våra 10 domäner sen 2004 och tyckte mig notera en försämring sen Mamut kom in i bilden – numera bekräftad! Var är Emil Isberg? upplevde att han fick saker att hända… Mamut kanske tog med sig ’Hoppsan’ från Norge?? – som glömde klassikern med ett fåtal inloggningar default uppsatta på en ny server?? Eller gav annonsen i Juni om Systemutvecklare resultat?? och det är vad vi ser nu?? ;-(
    Motser en kommentar från Jimmie Eriksson, kontorschefen! NÄR???
    /Annika

    P.S, Noterar att ni kallar sidan Rumor Control… – om det bara vore så enkelt att kontrollera ryktesspridning… D.S.

  94. Idag har allt verkligen dött, nu kommer det inte äns uppdateringar på driftsbloggen, har alla gått hem. Har ni glömt – Eposten funkar inte!!!

  95. Kan bara hålla med om vad ovanstående personer har skrivit.

    Vad händer? Om ni inte gör några framsteg så skriv det, för nu börjar det bli löjligt.

    Vi använder nästan uteslutande mail för att komma i kontakt med våra kunder, och fungerar inte den tjänsten hos Loopia, så måste vi byta. Kan vi få en tidsplan?

    Om ni inte tror att ni kan lösa det under natten så måste kanske även vi byta leverantör.

    Tråkigt på en annars så stabil tjänst.

  96. Efter drygt två veckor utan fungerande e-post har jag inte längre förtroende för Loopia. Idag har jag påbörjat flytten till ett annat webbhotell.

  97. Vi kräver ersättning för denna katastrof ni orsakar våra kunder och oss. Vi förlorar enorm mängd arbetstid, resurser och sammtidigt ger det oss en dålig sida utåt. Vi jobbar och producerar material som vi i sin tur skickar korrektur till kunder, alla deadlines hålls via mail och all kundkontakt förs via mail. Ska vårt/våra företag gå i STOR förlust pga av att ni inte kan sköta ert jobb?

    Jag kräver att ni kontaktar mig så snart ni löst detta och kommer överens om en ersättning. Vi kommer till följ också att flytta 30st årliga webbhotell samt ett 50tal domäner vi har registrerade hos er. Att vi flyttar dessa är inte pga att ni är ett dålig företag i sig, men sånna här saker får helt enkelt inte hända oavsett omständigheter. Se det som en principiel sak.

    och man kan ju dessutom undra varför tidigare kommentarer inte finns med i listan?

  98. Man bara känner hur pengarna rullar iväg när det är totalstopp i mailen, updatera bloggen så man vet vad som händer !!!

  99. Nä, inget svar på mai,, omöjligt att komma fram på telefon.
    Galet, aldrig kund hos loopia igen!

  100. Just nu är det 4 timmars fördröjning på all vidarebefordring av e-post. Totalt värdelöst eftersom det är omöjligt att föra en fungerande kommunikation med kunder med en sådan lång fördröjning

    SKÄRPNING LOOPIA!!!

  101. Fortfarande helt omöjligt att komma åt mailen hos er.

    Driftbloggen uppdateras knappt och det som står där är inget annat än struntprat.

    Mail som skickas till er supportadress ignorerar ni totalt att svara på.

    På telefon är det enda ni kan säga att ni jobbar på det.

    Förtroendegivande värre… NOT!

    Kan vänligen någon ansvarig på Loopia gå ut och berätta vad som egentligen händer!!! Var någonstans har Fredrik Berglund som svarade tidigare här i bloggkommentarerna tagit vägen?

    Om ni tror att bästa sättet är att på strutsvis sticka huvudet i sanden och låtsas som ingenting kan jag bara önska er lycka till med er framtid!

  102. Nu räcker det! Om det inte fungerar innan helgen kommer åtminstone jag instruera samtliga mina kunder som har hemsidor hos Loopia att byta till annan leverantör.

    Att det strula någon dag eller så är ok, men nu har det passerat vad som är rimligt och vad vi betalar för. Det är tråkigt, för Loopia har fungerat hyfsat under flera års tid för mig och mina kunder, men nu kan jag inte längre med gott samvete rekommendera Er som leverantör.

  103. Så uselt. Jag får faktiskt något enstaka mail lite då och då, men för det mesta är det tvärstopp. Även jag sitter med ett mindre företag som ä berorend av mailen. Det är skitjobbigt att tvingas förklara för kunder och komma med försäkringar om att det ligger utanför vad jag kan påverka. Men för kunderna låter det givetvis bara som att det är JAG som kommer med undanflykter. Loopia är verkligen inget lågpris-alternativ – ni lockar ofta med bra intro-erbjudande men allt efter det och allt som tillkommer är väldigt högt prissatt. Därför är det så mycket värre att man får en så anskrämligt usel tjänst under så här lång tid. Och inte ett knyst om ersättningar, tvi. Jag har varit trogen Loopia i snart 10 år men nu letar faktiskt jag också alternativa lösningar, för det här ger mig bara förbannade och tappade kunder.

  104. Vadå några minuter – väntar fortfarande på e-post skickat före lunch från vårt egna kontor mellan oss inom företaget …….

    Förväntar mig en logisk och bra förklaring, ett löfte om att detta inte upprepas och
    framförallt ett meddelande till kunderna om att NI har problem på de flesta områdena – inte som nu att förneka och prata om minuters fördröjningar…..

    / Kund framöver?

  105. Kommunikation.

    Det är det jag saknar. Jag saknar min epost. Jag saknar också kommunikation från Loopia. Ni måste, måste, gå ut och förklara vad som händer, hur lång tid det tar osv. Vet ni inte? Säg det då! ALLT är bättre än att hålla käften och påstå att det bara är några minuters fördröjning. 4 timmar snarare! Vi är många som har all kommunikation med kunder via epost. VI har deadlines att hålla. Ta oss på allvar.

    Visst kan saker strula ibland. Men vad är det nu, tre veckor? Det är inte kärnfysik ni håller på med. Inget har hänt (ur min synvinkel, jag kan knappt komma åt min mail). Några dagar får ni, sen tvingas jag också byta leverantör tyvärr.

    För er skull, börja kommunicera nu.

  106. Jag bytte till Loopia för några veckor sen för att jag hade liknande problem med min förra leverantör och trodde att Loopia var bättre. Det här känns helt hopplöst. Jag är egenföretagare och har kunder som endast kontaktar mig via eposten.
    Varför kompenserar ni inte oss på något sätt, uppdaterar bloggen med fler förklaringar/ursäkter och svarar personligt via telefon på kontaktförsök via webben? Tycker det borde vara helt självklart med tanke på hur era kunder reagerar och hur ert varumärke solkas ner.

  107. Får inte mailena alls nu. *suck*
    Inte så bra när man ska ge support eller registrera ordrar.

    Vilken kompensation är Loopia beredda att ge?

    Vi skulle flytta ytterliggare domäner och mail till Loopia, men då måste vi veta att vi flyttar till något som är säkert…. Finns några nya svar?

  108. allvarligt, ni kunder. gå över till gmail eller gmail for businesses (http://www.google.com/a/help/intl/sv/business/applications.html). så funkar det. alltid. och det finns oändligt med plats. och ni kan skicka 20 megs attachments. från egen domän. och poppa och imappa. gratis. för evigt. sluta sätta er tilltro till att futtiga svenska webbhotell ska klara av affärskritiska system som epost.

    kram
    /peder

  109. Även efter kontorstid – 20:35 så kan inga mail tas emot.
    Helt dött.

    Har innan jag hittade denna driftstörning trott att det berode på mina inställningar och försökt att få igenom mailen.

  110. Jag har inte heller kunnat använda min mejl nästan alls den här veckan. Kom tillbaka från semestern i måndags och fattade inte vad som hade hänt. Nu har jag läst alla ovanstående kommentarer och insett att jag är långt ifrån ensam.

    Jag önskar att jag inte behöver byta till annan leverantör, men snart måste det faktiskt hända något. Och varför är det ingen från Loopia som kommenterar inläggen här? Jag har en viktig leverans i morgon så då hoppas jag verkligen att det funkar!

  111. I somras kollade jag spammappen. Över 3000 st… Verkar som man bara kunde radera ett i taget.. Är det inte möjligt att tömma hela på en gång??

    Påverkar detta hastigheten? Måste finnas hur mkt spam som helst som ligger i alla dessa otömda mappar hos flertalet kunder. Jag använder sällan webmejl och såg därför alldeles för sent att dessa spam över huvudtaget fanns…

  112. Det här måste ordnas, mitt företag får alla beställningar genom mail. Kan inte ens koppla upp mot mailen idag. Att det är segt några veckor går att ta, men när det inte går att få ett enda mail blir man förbannad.

    Ordna det här innan vi som är beroende av mailen börjar förlora kunder och pengar på det.

  113. Hallå!

    När fungerar allt som det ska igen? Jag väntar på mejl som jag vet att folk har skickat!

    Varför skriver ni inget här om alla problem som vi upplever och beskriver här? Varför fungerar det inte?

    Jag kan skicka mejl men inte ta emot.

    /Fredrik

  114. Förstod att allt inte stod rätt till när maile inte funkade, kikade in på er statussida för ev info, och möts av 100tals med inlägg om att er tjänst inte fungerar.

    Alla arbetar ju med mail i det dagliga arbetet och mycke pengar och anställdas arbetsuppgifter hänger i era ”datorer”,,, vore tacksam för kompensation av er omställning på ett snyggt sätt. men framför all så skulle jag vilja ha INFORMATION om när det kommer att fungera? Tacksam för svar…/L

  115. Loopia!!! Nu är det bara pinsamt att läsa era inlägg. Fortfarande är det nästan omöjligt att logga in och än mindre att ladda ner bilagor. Vad hjälper det att alla mail sparas i servern när de inte går att läsa? Nu byter jag leverantör. Ni håller ju inte vad ni lovar och tar betalt för.

  116. Pinsamt loopia, pinsamt loopia !
    Ni har haft en strulande e-post sedan Juni-Juli. Att ett så stoltserat företag som ni själva utser er att vara så börjar detta likna det pinsammaste av det pinsamma. Vad sysslar Ni med egentligen?

    Har ni personalproblem, alltså kompetensproblem bland era nätverkstekniker / servertekniker eller är det bara dumhet inom företaget Loopia som gör att skitsnacket om loopia över nätet sprider sig som en löpeld. Att gömma sig bakom allmänna villkor för ersättning känns väl tryggt för er? Det skall jag ändra på!

    På måndag morgon, om inte alla problem med e-posten är lösta kommer jag att lämna in en anmälan till KO om Loopia. Kommer att kontakta jurist för att se över huruvida Loopia är rättsligt ersättningsskyldiga för att e-post (som det är nu, icke fungerade alls) inte fungerar vad det gäller för inkomstbortfall för förlorad kundkontakt. Jag skal driva detta som ett pilotfall, troligen ses vi i tingsrätten.

    Ha en bra helg, för på måndag har ni satt er sista potatis !

    NU har jag tröttnat på Loopia……..

  117. Hyr in folk med SPECIAL kompetens och se till att lös detta problem NU.

    Tyvärr så får jag nog meddela att ni har svikt mitt förtroende. Vi kommer att flytta våra delar från er till en stabilare leverantör. Vi klarar tyvärr inte av dessa driftstopp på mailen.

    Det tråkigaste i detta är att ni på Loopia inte verkar förstå hur kritisk mailen är för de flesta.

  118. Är själv kund hos Loopia sen många år tillbaka och har undrat vad f-n som händer med mailen dom senaste veckorna. Mängder med kunder som RINGT mig dagligen och klagar på att Webbmail inte funkar alls.

    Vårt företag förlorar också pengar då vår orderrhantering, kundkontakter, offerter som sköts via mail inte fungerar. Utöver detta är det mycket arbetstid som gått till spillo plus all irritation som stjäl energi som man borde lägga på viktigare saker.

    Jag trodde inte att det som hänt kunde vara möjligt hos ett av Sveriges ledande Webbhotell. Hur man valt att handskas med det som hänt ska vi inte ens tala om…

    Tycker även synd om alla andra som drabbats av detta…

  119. Klockan 07.00 vill jag att någon från Loopia befinner sig hos oss i Kristinehamn och själv ansvarar för en flygtransport av 1,5 ton till Venezuela. Normalt sett hade detta inte varit något problem, men all konversation jag haft med transportörerna har gått åt helsike pga Loopia.

    Nu kan jag dessutom bekräfta det som flera av oss funderat över. Mail HAR verkligen gått förlorade! Lyckades precis få fram mina mail, och bland dessa fanns en fråga över varför jag inte bekräftat mottagandet av en offert som skickades innan. Ser i mailet att de skickat den till min adress, men den har helt enkelt inte kommit fram!

    Loopia ljuger oss rakt upp i ansiktet genom att påstå att inga mail gått förlorade, så som sagt, 2008-08-22 kl 07.00 vill jag se en representant från loopia som själv tar hand om denna flygsändning (samt kostnaderna för den) åt oss.
    SÄTT FART! Ses om några timmar!

  120. Det märkliga är ju att det sedan statusrapporten sas vara avslutad den 18:e, det blivit ännu värre! Detta får en att verkligen undra om spam kan orsaka 3 dagars problem? I går och idag har det varit helt omöjligt att logga in (mot att tidigare under året ha gått på under 10 minuter i alla fall!) Det tragiska är att Loopia inte tycks vara ärliga. När jag påtalade problemet med den tröga e-posten för flera månader sedan, hävdade man att det bara berodde på att jag hade för många mail i inkorgen! Inte att det var för hög belastning som jag framhöll! Långt därefter erkänner man att problemet har funnits hela året. Varför nekar man det i supporten om det är så att man känner till problemet? Detta gör att det faktiskt inte går att tro på Loopia när man säger att det beror på Spam nu. Antagligen har man inte någon vetskap alls om vilken kapacitet som krävs (hur många är det som inte loggar in- för att det inte är någon idé?) Systemet skall ändå hämta hem information från ett antal hundratusen e-postkonton i timmen som alla har ett antal megabyte information lagrad. Det kräver ganska stor serverkapacitet! Ta hjälp av någon utomstående, inse att ni inte klarar att hantera detta själva inom företaget.

  121. Klockan är nu 00.35 det senaste mejlet över ert mailsystem fick jag 09.12. Jag har inte lyckats koppla upp mot mejlservern under hela dagen, ingen av mina anställda heller och mina kunder är skitförbannade. Man känner sig hånad när man ser den där gröna lilla driftstatusikonen, när man knappt fått hem ett enda mejl under hela veckan. Inga förklaringar, ingenting, jag liksom så många andra här har rekommenderat väldigt många kunder till Loopia, eftersom jag inte får någon förklaring av er kan jag heller inte ge någon till mina kunder. Att börja flytta våra kunder från er skulle ta veckor för oss eftersom vi har rätt stora lösningar som går på era system, skräddarsydda för att funka hos er. Vem ska betala för dom timmarna? Vi har också ett antal stora projekt där mejlen är en förutsättning, bara den här veckan har vi missat korrektur, ritningar till mässor som vi bygger i Europa, leveransadresser som ändrats och mejlats om har försvunnit, m.m. m.m. men framförallt har vi fått massor av kritik och börjar nu förlora pengar i våra projekt och snart säkert också kunder om det här fortsätter. Kan någon svara på supportfrågor eller hålla oss uppdaterade? Jag kan inte begripa att ni väljer att göra så här. Sättet ni löser detta på kommer ju falla tillbaka på er själva.

  122. Har ni slutat publicera kommentarer? Varför isf?
    Jag skrev en kommentar för 12 timmar sen, som fortfarande inte är uppe. Bloggen kanske också är drabbad av ”några minuters fördröjning”? 😛

    Att försöka sopa det här under mattan kommer slå bakut på er. Förresten, har ni installerat dieselbackuper ännu?

  123. Ett mail som en av mina kunder skickade till mig klockan 14.30 i går eftermiddag anlände till min mailbox klockan 22 igår kväll. Helt oacceptabelt! Det går ju snart fortare att kommunicera med vanlig post!!!

  124. Vi har inte kunnat ta emot e-post sedan onsdags kväll, och kan fortfarande inte hämta e-post. Vi är helt beroende av mail och har fått gå över till att använda hotmail de här dagarna. Jag upplever inte att problemet är löst, för oss är det oförändrat katastrof!

  125. Sådärja, nu är jag kund hos FS-Data, efter 6-8 år på Loopia.
    Frågan är bara hur man får sina domäner flyttade?
    Får väl ta bilen till Västerås, åker förbi bokhandeln
    och plockar upp mailhosting for dummies på vägen.
    Jag lämnar boken när jag går.
    Den kan kanske komma till nytta för er som ligger kvar
    på Loopia, om det nu finns någon där som kan läsa.
    Fan vet.

    /S

  126. Får väl hoppa in här men jag hukar mig för eventuella motkommentarer. Faktiskt så har jag överseende för jag vet att det snart funkar. Visst, det är lite segt ibland och ibland tuffar det på hyfsat, det har även påverkat ftp men vad fasen då, det funkar ju. Hade varit värre om man inte fått några e-mail *alls* på flera dar men jag får faktiskt e-post om än segt mellan varven.

    Detta påminner mig om förr i tiden, när man satt med uppringt internet, bredbandet var inte ens uppfunnet och 33,6 var en hiskelig fart och alla andra satt med 14+ i hastighet. När man sparade ner en bild eller annan fil tog det förstås en liten stund. De flesta hemsidor hade grå bakgrund och enkel text, man hade knappt kommit på att man kan lägga in sin logga,nån bild etc. Att kunna länka var stort då…
    Då var man dessutom glad över att få slippa gå till faxen och skicka en offert och vänta på svar som ibland tog timmar. Plötsligt kom internet och man började skicka allt över e-posten istället och svar fick man fortare än via faxen. 😉

    Nej jag tycker Loopia gör ett bra jobb, har upplevt andra leverantörer som faktiskt inte kunnat uppnå samma serviceanda och levererat lika bra tjänster som Loopia ger mig.
    Senast igår fick jag veta hur bra supporten är från nån som hade ringt dom.
    Jag kan förstå att vissa inte får den tjänst som skrivits ovan, upplever det ändå segt. De har förmodligen inte flyttats över till nya plattformen än helt enkelt. Eftersom jag upplever lite seghet mellan varven så är nog inte jag heller överflyttad.

    Så Loopia, ni gör ett bra jobb. Det kunde ha varit värre (alla konton försvunnit, ingen fått *nån* e-post alls etc). =)

  127. Från er Driftblogg:
    ”Vid åttatiden på torsdagskvällen upplevde cirka 5 % av våra mailkunder fortfarande problem vid inloggning till vår e-posttjänst och en långsammare tjänst än vanligt.”

    Ljuger ni oss kunder rakt upp i ansiktet eller vad är det som händer?

    Vid niotiden på kvällen var min mail fortfarande nere. Är det ärligt talat någon större sannolikhet att jag alltid tillhör den drabbade andelen av Loopias kunder? För övrigt fungerar mailen nu vid niotiden på morgonen inte heller som den ska. Fast jag antar att jag tillhör de 2% som fortfarande ska ha problem.

    ”Vi kan garantera att vi jobbar dag och natt med alla de resurser vi har…”

    Ett utmärkt exempel på er totala nonchalans mot oss kunder! Vadå de resurser som ni har? Givetvis skulle ni redan från början ha hyrt in experter som har den kunskapen som ni uppenbarligen saknar totalt.

    Till sist som så många andra här i kommentarerna har efterlyst: INFORMATION!!! Varför gömmer ni er som de värsta ynkryggarna och fegisarna istället för att gå med klar och tydlig information? GÅ UT MED INFORMATION NU!!!

  128. Om jag väljer att automatiskt vidarebefordra alla mina mail till en fungerade e-postadress via mailadmin – medan problemet fortfarande existerar, kommer dessa att skickas till min fungerade adress eller för felet så den funktionen inte fungerar?

    E-postadressen jag valt i denna form är en fungerande, om svar inte ges genom kommentar kan svar skickas dit.

  129. can you please forward emails that i receive though loopia to my hotmail address. f.maccormick@btopenworld.com

    This technical failure has been a huge burden.As a company you can at least do us customers the honour to send our emails to another address while you fix the problem. also can you inform us of when this problem will be fixed. there is no mention of this on the blogg.

    thank you , fiona and phil austin

  130. Vi har inte lyckats hämta några mail sedan lunch igår, även mail vi skickar internt kommer ej fram. Hur lång fördröjning kan det vara?

    Och varför visar driftikonen för mail att allting fungerar?

    När kommer ni att berätta att alla drabbade får tillbaka kostnaden för hela året om de väljer att byta till en annan leverantör.

    -jonas

  131. Min e-post fungerar fortfarande inte. Det är heltoacceptabelt!

    Ni borde byta namn till floopia….

  132. Gratistjänster som hotmail, yahhoo, spray, Gmail m.m. Har ju högre driftssäkerhet än vad ni har. Och ni tar betalat för det här, det är heöt sanslöst!

  133. Om det ’bara’ är 5% av Loopias kunder som har problem så verkar vi ju vara ganska talföra. Kommer varken in på webmail eller genom mailprogram. Hur länge skall det här hålla på?

  134. Drabbat 5% av våra kunder… har ni räknat inläggen här och jämfört med alla epostkonton eller?? OCh så skriver ni viss fördröjning…
    Vi har inte kunnat ta emot ett enda mail på 2 dagar utan får time-out hela tiden.
    Det kallar jag KAOS OCH SAMMANBROTT.
    ÅR 2008 FÅR SÅNT HÄR INTE HÄNDA!!!!!!

    Kunde inte ens accepteras när jag började som ITchef i början på 90-talet…

    SKÄRPNING! och Relevant info på framsidan av Loopia och driftssidan, om jag får be!

  135. För min del känns det otroligt pinsamt att skylla på sin e-postleverantör för jobb man inte kunnat utföra eller mail man inte svarat på eftersom ”min e post inte fungerar” Det låter som en riktigt dålig ursäkt till sina kunder.

    Jag vill att ni genast skickar mig ett mail som jag kan skicka mina kunder som en bekräftelse på att det är ert fel att jag inte nås av mailen och inget som jag medvetet gör.

    Har alltid varit nöjd med er service och talat gott om mer, men nu… tål att tänkas om.

  136. Pratade med supporten och dom sa att det skulle vara löst ihelgen men hon kunde jg garatera dettta…..Loopia suger missar alla mina kunders mail

  137. Hej!

    Som de flesta ovan, har även mina kunder börjat att reagera, och nu börjar det att kosta oss ansenliga summor, som vi tappar på förlorade affärer, bokningar, korrigeringar, nya kunder. Även ett mail till Er ekonomiavdelning har EJ besvarats, och nu pratar vi 6-siffriga summor, som vi förlorar veckovis!

    Vad händer? Är det en stämning som ligger på bordet, för att få en förklaring på Ert problem, eller vet ni inte själva?

    Men fråga nr 1: Vem ersätter oss ekonomiskt?

    Precis som ovan, ligger mailen 9-24 timmar i Ert system, innan man får hem det!

  138. Fortfarande tvärstopp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Loopia har verkligen visat sin rätta sida……frågan är om vi kunder accepterar det, tiger o lider eller verkligen gör nåt åt det o byter till ett säkrare alternativ.
    Jag lider med alla företagare…stora som små, som har lika stora eller större problem än jag att nå kunder,fixa deadlines samt andra viktiga saker.
    förenade kan vi skapa kaos genom att byta hotell….
    .inga kunder -inget loopia -problemet löst……..eller
    snart fd. loopiakund

  139. Några minuters fördröjning!!??
    Jag har sju timmars fördröjning just nu!!

    R

  140. Bättre än att inte ens kunna logga in på flera dagar.
    ”5% som är drabbade” eller hur?!
    Kan någon från de fantastiska övriga 95% verifiera att deras mejl överhuvudtaget fungerar??

  141. Hej Fredrik Berglund

    Tidigare i veckan såg man några svar från dig här på bloggen. Men jag har inte sett några svar från dig på ett tag. Har ni tröttnat på att ge respons även här på bloggen?

    Som så många andra här på bloggen vill vi har svar som vi kan förmedla till kunderna om när vi kan vara med i matchen igen!!

  142. Vi jobbar över internet.
    Det gör väl Loopia också. Sånt här bör ni väl i alla fall klara av?

  143. De svarar inte på mejl, brev eller telefonsamtal. Något de försöker dölja?
    Konkurs kanske?

  144. Kan någon vänlig person tipsa på något annat BRA web hotell????
    Droppen här är ju att man ljuger oss rakt i ögonen.

    5% upplever….. SKITSNACK!!! LÖGN!!!!
    Om jag inte vore okunnig hur man byter leverantör, så skulle jag ha gjort det NU!!!
    Ser mig om att köpa den tjänsten.

  145. Jag vill inte vara dum men nu börjar jag ledsna! Kan man få ett bästa före datum då man kan använda mailen. Alternativt får man ju gå till någon annan.

    Lycka till

  146. Hänger kvar och hoppas varje morgon att det ska ha blivit bättre… Detta leder till oerhörd badwill för oss som webbutik. Kunder som mailar får inte svar, vilket leder till att de i sin tur skriver och klagar på OSS i olika forum. Inte så kul att kunder skriver öppet på nätet om hur opålitliga vi är, och att dom aldrig ska handla hos oss igen eftersom vi är så otillgängliga och svåra att få kontakt med. Sådana kommentarer försvinner aldrig!

    FÖR JÄVLIGT LOOPIA!! Vi behöver veta – tror ni verkligen att det kommer vara fixat snart, eller vet ni att det kommer dröja ytterligare en månad fast ni förhalar ett sådant besked?

    Till alla som ringer supporten…det hjälper ju inte, och de stackarna som sitter där måste ha det skitjobbigt nu. Vi som faktiskt har andra ärenden kommer inte fram pga att alla ska uttrycka sin frustration över eposten. Snälla tänk på det lite.

  147. Jag bestämde mig för drygt ett år sedan att lägga över vårt företags mailhantering till Loopia eftersom jag privat haft positiva erfarenheter av den under flera år.

    Jag börjar ångra detta eftersom vi i vår bransch är mycket beroende av snabb e-postkontakt. De senaste veckorna har varit katastrof. Efter man skickat ett email (som sett ut som det lämnat datorn) har jag varit tvungen att trots detta ringa mottagaren. Ibland har mailet inte kommit fram förrän dagen efter! Det är så man kan förlora kunder.

    Idag är botten nådd… jag kan inte ens ansluta till mailservern, och ännu värre inte ens logga in på webmailen (log in failed).

    Mitt stora tålamod börjar tryta.. detta skall bara fungera! Särskilt eftersom man känt till problemen i flera veckor.

  148. Om man nu jämför att ”några minuters fördröjning” på Loopiaspråk betyder totalstopp eller i alla fall många timmars fördröjning så måste 5% betyda 95-99%. Lögnerna staplas på varann!

  149. Inget fungerar fortfarande, kan inte logga in på varken webbmail eller poppa / imappa ner mail till datorn. Ni säger att inga mail försvinner, jag börjar tveka på detta och isåfall vet jag inte vad jag tar mig till! Bäst för er att mailen INTE försvinner utan endast en fördröjning på ett par dagar.

  150. ”Vi fokuserar på driftsäkerhet, tillgänglighet och förstklassig kundservice.”

    Vilken jävla dynga! Jag har hittills inte fått mail idag. Sanslöst dåligt. ”5% av våra kunder har problem”, den siffran tror jag inte ett smack på skulle gissa att minst hälften har problem.

  151. Pinsamt att de inte går ut med löpande information på vad som händer. Vi som alla andra företag år 2008 förlitar oss ganska hårt på daglig kommunikation via e-post – idag, till lika igår ligger servern nere helt för oss och det säger sig självt att det innebär förlorade inkomster. Vi kommer med största sannolikhet byta leverantör.

    Hur går det till att migrera, måste man begära ut info från loopia och vad är chansen för att de ska behandla det ärendet på stört?

  152. Jag navänder http://www.web10.se, har alltid fungerat bra för mig, snabb support (endast via ett webbformulär dock) och aldrig några större problem med varken mejl eller min webbsida som ligger där, de erbjuder också möjligheten till fler domäner och underdomäner i varje konto. Kanske ett tips och kanske några Loopia borde ta och lära sig lite av?

  153. Och nu är även Ny Teknik informerade…
    se länk http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article399310.ece

    Så nu får vi väl alla börja se oss om och börja planera för en flytt – de stackare som blir kvar kommer ju säkert att få en häftig höjning av prislappen nästa år…
    som plåster på såren ;-| för tappade affärer och kunder….

    Efterlyses alltså – webhotell med dokumenterad driftssäkerhet!!
    Varför inte blogga här? (om de nu släpps fram??)
    Även inläggen har ju ca 2-3 timmars fördröjning – minst

    Dax att kalla in några som kan och låta Hoppsan gå hem!!

  154. Jag har tidigare inte oroat mig så mycket för dessa störningar. Min outlook lyckas vanligen connecta ca var tredje gång så jag har trott att jag får mina mail men med rimlig fördröjning. Efter att ha läst ovanstående… …skickade jag ett testmail från mitt hotmail konto i morse… …och ja – jag väntar fortfarande på att få det tillbaks från loopia mailserver. Slår mig då att jag troligen saknar mail från några av mina kunder oxo. Hela grundvalen för min verksamhet gungar nu… Jag blev rekommenderad Loopia av flera andra småföretagare och fram tills nu har jag själv rekommenderat Loopia till mina vänner. Men nu vete f-n?

  155. Mycket märkligt… En del mail verkar gå hyffsat snabbt. (Reklammail och PS nyhetsbrev och nåt annat..)

    Dom jag VILL HA är fördröjda 8-? timmar..

    Är det skillnad på mail & mail? Går mailen mellan loopia snabbt eller långsamt?

    5% tror jag är ljug, isåfall får ni ge mej en kundreferens som det funkar för så jag kan ringa och fråga.

  156. Nu önskar man att man hade flera olika mailkonton hos nån ANNAN leverantör… pust.

  157. Vi på vårt företag har inte kunnat se mail alls på 2 dagar och detta hart lett till total panik eftersom all kontakt med kunder sköts via mail. Vi blir nu nedringda på våra privata telefonnummer av kunder som sökt på oss personligen på söksajter på nätet.

    Svagt Loopia! Jag börjar tröttna på er. För några månader sedan uppgraderades en server utan att vi fick info om det. Sajten slutade fungera och det kostade oss 1000-tals kronor i missade inkomster och lika mycket för det jobb som våra tekniker fick lägga ned på att kolla igenom näst intill varje rad i koderna.

  158. Jag har bara märkt någon enstaka gång att det har gått segt. Har trott det var min uppkoppling som var dålig, eftersom jag har en sån 3G-sak och ibland befinner mig utanför stan.
    Nu undrar jag om det minskade antalet mail senaste tiden inte bara varit en slump? Testade precis nyss att komma in och det gick blixtsnabbt. Är jag då i det nya systemet?

    /T

  159. LOOPIA!!!!

    Vet ni vad INFORMATION är??

    I N F O R M A T I O N är att just informera kunder vad som händer.
    Er senaste ”information” la ni ut i natt….. Klockan är nu 13:30 och inget från er, ringer man er ”support” så vet dom inget utan hänvisar till bloggen!!!

    Där ni på sin höjd en gång per dag ger lögnaktig information.

    Blggen….. är det vi kunder som skall stå för informationen???????

  160. Har nu (2008 13:28) via Loopias websida mailat angående ersättningsfrågor och även efterfrågat information om/när man kan räkna med att det ska fungera igen. Efter att man klickat iväg mailet får man se det här:

    ”Tack för ditt meddelande

    Vi har tagit emot ditt meddelande och kommer att besvara det inom kort. Under kontorstid är vår svarstid på e-post ungefär 30-60 minuter, utanför kontorstid svarar vi alltid inom 24 timmar. ”

    Ska bli mycket intressant att se om jag får ett svar på frågorna inom angiven tid (30-60 minuter) på den alternativa adressen jag angav i formuläret.

    Fallerar även det här så tar jag omedelbart och flyttar mina domäner från Loopia.

  161. Nu börjar det bli jobbigt att inte få epost i tid – irriterar kunder & mig.

    Återkom i ärendet SÅ FORT NI KAN!!!!

  162. Det här är otroligt olustigt, har reagerat över att mailfunktionen har varit lite si och så med fördröjningar den senaste tiden och nu fungerar den inte alls, men nu har man ju fått förklaringen… Jag har som regel att alltid kontakta mina kunder inom en viss tid oavsett veckodag och i ett sådant här läge riskerar man ju att tappa trovärdighet (och tappa kunder!).

    Jag har 3 hotellpaket och ett 10-tal webadresser här, jag förutsätter att man på något vis kompenserar för detta! Men prio 1 är att få igång eländet… Utan att tappa bort några mail!

    //Johan

  163. Håller med övriga bloggare om att detta är oacceptabelt. Det ska inte behöva ta 3 veckor (minst) att åtgärda ett problem, om man vet vilket det är. Men – där har vi nog pudelns kärna, man har INGEN AAANING om vari felet ligger och därav heller ingen vettig information. Man kan också ifrågasätta kompetensen hos Loopias personal….

    Fungerar mailen inte till 100% efter helgen, kommer vi, i likhet med många andra,
    med all säkerhet att byta leverantör.

  164. Detta är bedrövligt! Mitt företags verksamhet står och faller med internet/mailtrafiken. Jag har mailadresser hos andra ”lågprisleverantörer” och har ALDRIG råkat ut för så här mycket strul! Jag valde Loopia för att för en högre kostnad få bättre säkerhet och tillgänglighet, men detta är löjligt! Skärpning!

  165. Sitter och väntar på en offertbekräftelse på ett jobb som omsätter ca 200 000:- dessutom en hel del andra mail som är av betydelse för mitt företag.
    Mailen har varit seg för mig riktigt länge (flera veckor) och idag har jag inte lyckats ta emot något mail alls hittils. Vet dock att jag har mail som väntar.

    Eftersom detta problem verkar vara synnerligen ihållande så har jag varit i kontakt med bahnhof om att flytta över rubbet dit. Ska vänta över helgen, är det inte fixat så har bahnhof fått ett ny kund iallafall.

  166. Alex m.fl.
    har nu kollat bl.a. one.com och de kan ta emot nya kunder omg.
    De är billiga och enda nackdelen är att man bara kan ha en domän per konto, beroende på deras ftp-lösning mm.
    De har en online -chat support, som svarar och fungerar o är trevlig 🙂

    Om man beställer och betalar på nätet – och sen loggar in på sitt domänhanterakonto hos iis.se och själv anvisar ny registrar (webhotell), så går flytten av domänerna på 24 timmar!
    Osäkert om .se jobbar på helgen?? och alla mail hos Loppia från de senaste dagarna går ju i kaputten….
    Hur man vänder sig har man…
    Jag flyttar några domäner nu!

  167. Feed-back tack!!!
    Att mailen går igenom till kunderna är rent b-s.
    Vi har inte sedan 21-tiden igår fått in ett enda meddelande på 5 adresser.
    Adresser från andra leverantörer fungerar oklanderligt.

    Frustration!!

    Vi får hoppas att allt fungerar på måndag när man kommer tillbaka, annars lär Loopia få trovärdighetsproblem (och överlevnadsproblem för den delen)

    //J. Madsen

  168. Vi upplever flera dagars fördröjning i vår e-post. Dels är det viktig e-post vi väntar på som inte kommer trots att våra kunder/leverantörer skickar om dessa idag, ännu inte har nått oss. Det börjar bli mycket kritiskt för oss då vi gör affärer med många länder ända bort i Asien. Utan e-post ingen kommunikation.
    Fråga till Loopia; Vad händer med alla den e-post som ännu inte kommit fram till oss? Är den borta för alltid? Detta är i så fall inte bra.

  169. Nu har det gått mer än 60 minuter. Fortfarande tomt i inboxen och Loopia tappade en kund (till).

    Nästan så man kan tro att Spray köpt upp Loopia.

  170. Det verkar som att Loopia har spärrat accessen från de fasta bredbandsoperatörerna. Kör jag via Telenors 3G så kommer jag åt mailservrarna, men får ytterst begränsat med mail. Kör jag via bredbandsbolagets fasta bredband så blir det tvärstopp, ingen kontakt alls.

    Det här är så genomruttet så det är knappt sant. Bara att hoppas att man inte förlorat allt för många kunder…

    Dags att packa domänväskan…

  171. Vad jag inte kan förstå är om 95% har gått över till den andra plattformen, det fortfarande inte går att logga in? Jag håller med om att det gått ganska snabbt när man väl kommit in på mejlen under nattetid. Men om överbelastningen har varit så kraftig att er server inte ens klarar av att hantera 5% av kundbasen??? Jag kan allvarligt talat inte begripa det. Något är skumt, får väl återkomma med kommentarer på måndag då ju allt skall vara löst!

  172. Från och med lunch idag kommer jag åt min webmail och hastigheten är väl acceptabel.
    MEN jag har provat skicka mail till mig själv från olika adresser och inget har ännu kommit fram efter c:a 3 timmar. Jag skickade också ett från Loopias webmail till mig själv, inte heller det har kommit fram.

    Oroväckande!!!!

  173. Någon får väl starta en blogg på ”neutral” plats där kunderna går ihop och stämme Loopia 🙂 Ed Feigan i NY brukar ju lyckas bra……

  174. Har inte kunnat nå mail via pop3 eller webmailen nu på 2 dagar… Börjar bli riktigt irreterande. Kommer garanterat byta leverantör till troligtvis FS Data såfort mejl helvetet är igång igen.

  175. Det vidrigaste är att den sämsta ursäkten i världen för utebliven respons är att till en kund påstå att mailet aldrig kommit fram – den funkar inte. Trodde fan helt ärligt inte att sådant här kunde hända! Fördröjning är en sak, men när skiten försvinner!

    Vad fan ska man göra? Som det är nu har vi tappat 90% av all kommunikation med våra kunder vilket betyder att 90% av verksamheten i stort sett står still. Jävla osis att man råkar tillhöra de där 5 procenten som har problem..

    Hoppas FÖR FAN att det rasslar till snart!

    //”Status för Skicka och ta emot 50%”

  176. Jag igen. Det är nästan så jag börjar misstänka att jag flyttats över till nya systemet och att ny inkommande e-post bara försvinner, eller stoppas in i gamla och att nya inte kommer åt den nyinkomna e-posten.

    Kan det vara så?

  177. Har inte kunnat komma åt något mail under hela dagen. Jag vet att flera viktiga mail väntar på att åtgärdas. Omöjligt att komma in på webbmailen och inget kommer till outlook.

    Finns det något sätt att komma åt dessa? Hur gör vi? Problemen har hållit på i veckor och nu drabbar det verksamheten allvarligt.

  178. Tycker att det är dåligt att ni inte kommer med aktuell information till oss kunder. Det är ju tydligt att vi är många som efterfrågar detta. Senaste infon gäller status igår. Kan ni inte gå ut med pressinformation omm situationen? Vi är många som är drabbade.

    /Jakob

  179. Nu kan jag logga in på webbmail även under kontorstid. Och testmejlet jag skickade från min hotmail-adress kl 11.30 kom fram nyss, strax före kl 17. Det tog mer än 5 timmar, men det kom fram i varje fall. Det verkar gå åt rätt håll…

  180. Vilken lögn att det bara är 5% av era kunder som har problem!! Ska vi tro på detta tror ni ?? Era ursäkter verkar bara bli sämre och sämre. Nu är det över 3 veckor som det varit problem, och det värsta är att nu är det helt stopp att komma åt mejlen. Det känns ju inte stabilt i fortsättningen.

    Ni hävdar dessutom att man inte kan avbryta sitt abb. i förtid och få tillbaka pengarna. Men det ska vi nog bli 2 om. Självklart ska man få tillbaka sina pengar o kunna avbryta sitt abbonemang när ni inte leverar det man betalat för!!!

  181. Hur skall man kunna mejla ekonomiavdelningen när man inte ens kommer in på mejlen. Skrattretande. Näe snart är det Strongbox som gäller även för mig.

  182. Tingsrätt blir nog svårt. Vet inte hur det står i avtalet, men Loopia har säkert gjort så de har ryggen fri. Däremot kan vi göra gemensam sak att byta Webhotell så Loopia får lära sig att så här dåligt får det inte vara.

  183. Eftersom det uppenbarligen fortfarande är stora problem med e-posten är det väl dags att anlita andra än dem som vid upprepade tillfällen misslyckats att lösa de tekniska problemen. Jag har varit kund hos Loopia i några år men om detta inte är löst innan måndag kommer jag undersöka möjligheten till ett byte av webbhotell. Jag antar att på grund av de problem som nu är går det att bryta de abonnemang som finns utan uppsägningstid mm samt få en återbetalning/ersättning för driftsproblemen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss