Fakturan och miljön

När du första gången beställer ett domännamn eller webbhotellspaket av oss, får du välja om du önskar få dina användaruppgifter och fakturor via e-post eller via vanlig post.

Under 2007 har antalet utskick av användaruppgifter och fakturor formligen exploderat. Detta är givetvis jätteroligt, för det innebär att verksamheten går bra. Men trots att endast 16 % av alla fakturautskick går via post (de flesta av våra kunder har alltså valt e-postfakturering, vilket är toppen) så ser den dagliga posthögen ut ungefär så här när brevbäraren kommer varje eftermiddag:

post.jpg

Hur kan vi då hjälpas åt för att minska den onödiga belastning på miljön som alla dessa brev innebär?

Här på Loopia håller vi för närvarande på att undersöka möjligheten att mer sällan fakturera förnyelser av domännamn och webbhotell. De som exempelvis har många domännamn kommer då få färre fakturor, men istället faktureras flera domäner åt gången. På så vis minskas både antalet transporter från oss samt antalet försändelser i sig.

För att ytterligare minska mängden post uppmuntrar vi nu även dig som kund att välja e-postfakturering framför den ordinarie postfaktureringen. Är du domänkund så slipper du då dessutom postavgiften. E-postfakturor är alltså något både du och miljön tjänar på.

Om du vill byta faktureringsmetod, kontakta då vår supportavdelning. Enklast är att skicka ett e-postmeddelande till support@loopia.se där du uppger ditt kundnummer och anger att du vill byta till e-postfakturering.

Från och med idag har Loopia genom våra ägare Mamut gått med i programmet Grön IT, då vi ser det som naturligt att få in ett miljöperspektiv i allt vi gör. Detta är alltså bara en av många åtgärder vi kommer ta tag i för att dra vårt strå till miljöstacken.

Dela detta inlägg:

7 svar på “Fakturan och miljön

  1. Jag skulle jättegärna ta emot alla domännamn även på en e-postfaktura.

  2. Härligt! Om eller när en sådan förändring genomförs i vårt faktureringssystem så kommer detta givetvis även påverka e-postfaktureringen på det sätt du önskar.

  3. Vi har idag inga planer på att införa PayPal som betalmetod, men vi håller däremot på att undersöka möjligheterna att lägga till andra komplement till de nuvarande betalmetoderna kontokort, PlusGiro och Bankgiro.

  4. Hej Patrik,

    Vill du byta från faktura via post till e-postfaktura gör du det genom att logga in i Loopia Kundzon och välja “Kontoinställningar –> Användarinformation”, där växlar du sedan till ”Faktura via e-post” och klickar spara.

    Om du menar hur du tar bort ett domännamn som du inte vill ha från en faktura så deaktiverar du helt enkelt domännamnet så kommer en ny faktura skickas inom några timmar. Mer info om hur du gör detta hittar du här: http://blogg.loopia.se/2010/04/01/enkelt-att-ta-bort-domaner-fran-fakturor/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss