Status, e-post

Uppdatering 2008-08-28

Det finns nu ett uppdaterat driftmeddelande i Loopias driftblogg från kl 16:00.

Loopia påskyndar två viktiga projekt

Ett av våra ledord på Loopia är och kommer alltid att vara hög driftsäkerhet. Därför tar vi mycket allvarligt på de e-postproblem som uppkommit och de kunder som är berörda. Vi förstår absolut den frustration och de problem detta ställer till för er och beklagar dagens situation.

Bakgrund

Loopia har under hela 2008 planerat att flytta alla e-postkunder till ett bättre e-postsystem, vilket är en del av en större investeringsplan för 2008 som totalt uppgår till 90 MSEK för hela koncernen. För att förbättra vår generella prestanda på vårt e-postsystem förbereddes en uppgradering och flytt av alla e-postkonton till ett nytt system. När den processen startade blev vi dock tvungna att genomföra den långsammare än planerat på grund av stora spam-mängder.

Därför har både flytten över till nya systemet och inkörningen tagit längre tid än planerat, främst för att inte äventyra kundernas säkerhet. Det har resulterat i att vissa kundgrupper under vissa perioder inte har kunnat logga in på sin webbmail och att användargränssnittet av tjänsten generellt sett gått långsamt. Observera dock att inga mail har gått förlorade. De sista 5 % av kunderna som är kvar på den gamla plattformen kommer att flyttas till helgen. Vi garanterar att vi använder alla våra egna och de externa resurser som finns tillgängliga för att slutföra flytten och uppgraderingsprocessen så att tjänsten igen kan uppfylla våra hårda krav på tillgänglighet och tillförlitlighet, utan att det går ut över säkerheten.

På grund av det inträffade har vi därför bestämt oss för att påskynda två mycket viktiga och sedan tidigare pågående projekt:

1. Ny antispam-lösning

Spam-situationen förändrar sig hela tiden och det är viktigt att vi har ett uppdaterat och säkert skydd. Vi jobbar kontinuerligt med dessa frågor och bedömer nu att vi måste påskynda vissa planerade åtgärder för att bland annat få bort den kö vi nu tidvis har på inkommande e-post. Vi forcerar därför omedelbart pågående test och installation av en ny dedikerad hårdvarubaserad antispam-lösning som placeras innan mailservrarna och på ett bättre sätt reducerar den mängd spam som e-post servrarna behöver bearbeta. Över 90 % av alla e-postmeddelanden är idag spam.

2. Ny e-post- och kommunikationsplattform

Fungerande e-post är ett måste. Vi ser också på användarmönstret hos våra kunder att allt fler föredrar att kunna jobba flexibelt och på olika enheter med sin e-post. Vi kommer därför att bredda våra tjänster med fler alternativ och därför inom kort också erbjuda den mest beprövade plattformen i världen – Microsoft Hosted Exchange 2007. Den kommer att bli en av Loopias viktigaste plattformar i framtiden.

Loopia erbjuder kompensation

Som plåster på såren vill vi kompensera våra e-postkunder som har berörts av övergången till det nya systemet. Vi utökar därför lagringsutrymmet med 1 GB kostnadsfritt, vilket motsvarar ett värde på 2 000 kr per år. Mer information till berörda kunder kommer under september.

Vi ber återigen om ursäkt för att uppgraderingen av e-postplattformen inte gick så strömlinjeformat som normalt kan förväntas och vi arbetar dag och natt med att återupprätta den kvalitetsnivå som Loopia är känd för!

Dela detta inlägg:

82 svar på “Status, e-post

  1. ”Vi utökar därför lagringsutrymmet med 1 GB kostnadsfritt, vilket motsvarar ett värde på 2 000 kr per år.”

    Jag måste tyvärr skratta.
    Ok, jag kanske använder 200mb till mailen, vilken stor nytta jag kommer ha av detta då.

    Nä skärpning, jag kommer att säga upp mitt avtal hos er och kommer kräva tillbaka resterande pengarna som jag har betalt till er.
    Ni fick nog min betalning den 15/8 (7 dar sen)

  2. Trevligt att ni kompenserar oss som har drabbats. Känns som om det går lite snabbare nu men av de två testmail jag skickade till mig själv för flera timmar sedan har bara ett kommit fram så jag hoppas bara det är extremt långsamt och att inget försvunnit.

  3. Har du verkligen insikt i detta? Det verkar som att alla som en gång har skrivit en kommentar här har råkat oturligt nog fortfarande har problem.. 5% låter som det är taget ur luften i ett desperat försök att lugna ner folk, men vi kanske bara har otur.

    Det känns bara patetiskt att komma med såna här påståenden och lögn efter lögn.

    Från: http://www.idg.se/2.1085/1.174951
    ”– Allt ska fungera, men det går väldigt långsamt.”
    Bevisligen en lögn eller hur?
    Skulle du vilja betala fullt pris för taxi om du fick putta den hem i en månads tid? Du får i ersättning att du får en kombi resten av året?

    När jag betalar för en tjänst så ska den fungera, den där kompensationen kan skippas och istället ersättas med att de drabbade kunderna inte behöver betala för den tiden som tjänsten inte fungerat. Det är väl en rimligare ersättning än utrymme som ni vet att extremt få kommer att utnyttja (även om det dock är hela tanken med den kompensationen)?

    Vi får väl se vad det blir för ursäkter på måndag när det fortfarande inte fungerar.. Då är det väl en server som har blivit träffad av en meteorit…

    (För övrigt, Grattis! Ni har tack vare allt detta strul vänt en kund från mycket positiv och gärna rekommenderar er till en kund som tar allt ni säger som en lögn!)

  4. Jag har, med tanke hur ni agerar, svårt att tro att ni förstår hur stor skada och vilka kostnader ni förorsakar era kunder genom att totalt blokera inkommande mail under flera dagar. Fel kan alla göra men att medvetet göra det är oursäktligt!!!!!!!!!!!!!

  5. Så jävla ruttet! Det är inte första gången e-posten strular, det har varit problem flera år. Vad är det för ”kompensation” att erbjuda 1 GB extra lagringutrymme? Vad i helvete ska jag ha det till? På vilket sett kompenserar detta onödiga lagringsutrymmetför kundförluster, uteblivna intäkter, missnöje och förlorat förtroende bland mina kunder? Hur ska jag kompensera mina kunder, leverantörer etc. med att ni erbjuder 1 GB extra lagringsutrymme?

    Det minsta ni kan göra är att bjuda på själva webbhotelskostnaden, inget jävla extra utrymme som jag inte har beställt!

    Era ursäkter är tyvärr så klena att ni troligen förlorar stor del av dessa ”5%” av era kunder. Att ni inte ens informerar löpande är så uselt, så allt förtroende för er bortblåst.

    Jag har fortfarande inte fungerande e-post! Ni kanske skulle se till att det fungerar också innan ni kommer med usla kompensationsförslag värt 2000 /per år, dt är väl för helvete vad bra många av era kunder nu har förlorat per TIMME p.g.a er jävla inkompetens!

  6. Väl talat Henke, kan bara skriva under på allt du skriver!

    -jonas

  7. 2008.08.22 17.25

    Att ni i detta uttalande pratar om att folk ska anmäla intresse för nya e-post tjänster ni kommer att erbjuda framöver undrar jag om det kommer gå så bra. Läs era kommentarer ni fått på http://blogg.loopia.se/?p=137 övervägande ser det inte så bra ut. Har väldigt svårt för mig att se folk som handlar hos er för era mailtjänster efter detta.

    Och seriöst vad är det för skit kompensation ni pratar om? Jag tror inte någon ser 1 GB (kostnadsfri(vad annars?)) uppgradering utav webbhotellet till ett värde av 2000:- /år som något direkt plåster på såren.

    Jag tror jag talar för många när jag säger att förlusten för våra företag har varit betydligt större. Och vi har förlorat riktiga pengar, inte något digitalt lagringsutrymme som egentligen inte kostar er en spän att kompensera med. Jag tänker gå vidare med detta så snart man kan få personlig kontakt med er.

    PS.
    Det går varken att poppa/imappa ner mail eller komma åt webmailen så har det varit under hela dagen.

  8. Ja, det här strulet har gjort att jag missat mailledes info om ett jobb som skulle ge mig 25 000 kr för 3 timmars arbete i helgen. Tyvärr så tappade jag jobbet då jag inte svarade i tid. 1 GB i extra lagringsutrymme för hemsidan är ju trevligt, men det är ju en mycket liten kompensation som alla förstår…

    /D

  9. Dessvärre måste vi nu hitta en annan leverantör som försäkrar sig om att dessa typer av övergångar sker smärtfritt. Vi är ett bolag inom tjänstesektorn som nu varit tvungna att lägga tid på allt annat än ordinarie produktion.

    Och jag måste tillstå att summan om att det endast skulle handla om 5% av era kunder som fortfarande är drabbade känns helt ovidkommande. Vi är fortfarande drabbade, och för dom som inte är det så är det väl HELT irrelevant.

    Förövrigt tackar vi nej till erbjudandet ni ger till era drabbade kunder, det hjälper inte oss. Tack men nej tack Loopia och tack och hej!

  10. Vårt aktiebolag är också hårt drabbat. Gick precis in på internetbanken och annulerade betalning av Loopiafakturan för ytterligare 1 år. Jag har sparat en PDF-fil med Internetworlds web-hotel-test för år 2007. Är det någon annan som har ett senare test?

  11. I em kommer jag inte ens in tillbaks på mejlen. Blev utkastad då jag satt ok skrepå ett mejl till supporten om databaskoppling………… Blir frustrerad av mejlen…. Får väl gå tillbaks till active 24… i samma koncern men min domän/mail där funkar. peppar peppar

  12. Att omläggningar kan krångla är inget som bara drabbar Loopia. Fråga bara Apple, som hade jätteproblem när de bytte ut sin gamla .Mac-service till nya Mobile.me för en månad sedan. Alla användare upplevde problem under två dygn (omläggningen skulle bara ha tagit 4-5 timmar) och några hade problem i en dryg vecka. IMAP-mailen funkade dock hela tiden. Apple gick då snabbt ut och lovade samtliga användare en månads fri användning – och för ett par dagar sedan utökade de denna kompensation till tre månaders fri användning. Detta ska jämföras med löftet om en extra GB lagringsutrymme.

    Även i övrigt är Apples deal ganska intressant i jämförelse med Loopias: För 740 kr/år (79€) får man 20 GB lagringsutrymme för mail, webbsidor, externlagring mm (man reglerar själv hur mycket av dessa 20 GB som ska reserveras för mail) och 200 GB trafik/månad. Det kan jämföras med Loopias 1 GB utrymme och 20 GB trafik/månad för 996 kr/år. 20 gånger mer för pengarna, alltså…
    För den som undrar, så är Mobile.me plattformsoberoende – man behöver alltså inte använda en Mac för att nyttja tjänsten.

    Hoppas Loopia får ordning på det här under helgen – för det här börjar bli påfrestande…

  13. Mycket frustrerande att inte kunna jobba som vanligt med mailkommunikation.
    All kommunikation som sker med kunder och leverantörer ligger nere mer än dygn, är förödande. Precis hur mycket viktig information som helst kan ha missats av personalen, och admininistrationen. Möjligt att jag tillhör 5%, men inte blir jag gladare av det…
    Information om detta skulle givetvis ha gått ut i förväg, nu har vi dessutom lagt MYCKET tid på att felsöka i våra system och server, för att se om något hänt i VÅR hårdvara. Dåligt att ingen info går ut i förväg.

  14. Den sk kompensationen tänker jag inte ens kommentera. Loopia har verkligen visat hur dom ser på sina kunder. Totalt respektlöst !!!!!

  15. Kan någon driftig och aktiv Loopia-kund dra igång en en kollektiv begäran om ekonomisk kompensation? Jag har också förlorat affärer denna vecka som motsvarar 10 000-tals kronor.

    Pinsamt av Loopia att bjuda på 1 GB lagring. LOL, vem vill ha det? Jag vill ha tillbaka de kunder jag förlorat p g a att mejl levererats 6-7-8 timmar för sent … om de ens levererats.

    Hör av er till mig ni som drabbats, jag vill vara med på en gemensam skrivelse till Loopia.

  16. Jag har fortfarande inte kunnat ladda hem mina mail från någon av mina domäner och att få 2GB i kompensation känns inte relevant för fem öre. Jag har tillräckligt med utrymme på mina hotell redan, plus att jag har mer utrymme hos andra, mycket billigare leverantörer. Även om Ni skulle erbjuda ett års avgifter så är det ändå ett klent plåster på såret…

    Jag har ALLTID hållt Loopia högt, har alltid blivit väl bemött och har fått hjälp när jag har varit i behov av det, men företroendet har tyvärr sjunkit till väldigt låga nivåer nu.

    Nu vill jag få hem mina MAIL!

  17. Jag accepterar att det strular när man uppgraderar system. Jag kan till och med acceptera att det tar 3 veckor. Jag tror inte att ni är inkompetenta på det ni sysslar med. Det jag inte accepterar är den totala bristen på information. Fullkomligt respektlöst…
    Loopia, vi lämnar er!

  18. Vilka usla bortförklaringar, och nu visar det sig att det är svårt att avbryta webhotellet hos er. Tror ni jag ska bli glad över kompensationen över extra utrymme!?!

    Mejlen har inte fungerat på länge, och de testmejl jag sänt tidigare i veckan har inte kommit fram. Idag har jag inte kommit åt mejlen alls!! Loopia är ett skämt!

  19. Ja den kompensationen visar ju bara hur lite Loopia vet om verkligheten.

    Snacka om att ha huvet under armen !!!!

  20. Sällar mig till dem som är FRUSTRERADE!!! Jag blir handikappad när jag inte kan ladda hem mina mail och får mail alldeles för sent. Har redan orsakat mycket arga kommentarer från kunder som inte fått svar på akuta frågor och har skadat mitt affärsanseende på ett sätt som jag kommer att få dras med framöver.

    Att Loopia dessutom vetat om bytet utan att klart o tydligt informera sina kunder om detta i god tid skapar enbart irritation och misstroende. Jag tillhör dem som febrilt sökt förklaringar i min egen datorutrustning i tron att det var denna som inte höll måttet. Inte betalar man många gånger mer som Loopia kund för att sättas på pottan på det här viset??

    …och så extra lagringsutrymme som kompensation. Ställer min ersättning till förfogande eftersom jag inte alls är i behov av ökat utrymme. Det enda raka vore att erbjuda ekonomisk kompensation i form av kreditering av avgifter!!!

  21. Ni äventyrar vår tidningsproduktion och kompensation i den form som ni erbjuder är inte intressant! Många av oss använder och är beroende av mail för att det ska fungera i vårt arbete. Arbete som är vår inkomst så eventuella fakturor vill vi inte se på ett tag!

  22. Med tanke på hur vi drabbas av det här strulet, så är en kostnadssänkning det minsta man kan begära. Bryr mig inte heller om extra lagringsutrymme!?!
    Här sitter vi ett gäng och väntar på att ni ska rätta till det hela, frustrerade över att inte få viktiga och i flera fall avgörande mail för att kunna bedirva verksamhet – och så är ni dåliga på att uppdatera driftinfo. Även om ni jobbar för fulla muggar – så säg det då. Informera mera! Informera även när ni inte har något nytt att säga!

  23. Nu har väl Loopia sedan ett par timmar tagit helg, så någon e-post lär man inte få i helgen. Kan det komma igång innan tomten kommer på julafton?

  24. Har som nöjd kund tidigare tipsat vänner och kollegor om Loopia.
    Men det senaste halvåret har jag vid flera tillfällen inte kommit åt mailen.
    Det senaste haveriet blev droppen, pålitlig leverantör sökes….

  25. Puiuh – det börjar bli påfrestande! Jag vet ju inte om mina mail kommer fram och inte heller om jag får vilktiga mail… Väntar på flera mycket viktiga mail!
    Några dagar fick jag 20-25 mail exakt samma, samma avsändare, samma klockslag. Från 3 olika adresser fick jag sådana. Vad kan det bero på?
    Det har slutat nu – men jag kännner mig inte trygg med detta.

  26. Betalade in 1100 kr till er i juli månad.
    Vad får jag för detta? Världens långsammaste mejl.. jag vill inte ha mera gigabyte! Jag vill ha kompensation i form av pengar tillbaka. Hur ska ni nu få tillbaka förtroendet hos era kunder…

  27. Även vi ingår i de här 5%-en.

    Att saker och ting kan gå fel har de flesta förståelse för, och om man ger en ordentlig ursäkt, löpande information samt erbjuder en rimlig kompensation så kan man rädda kundernas förtroende.
    Som alla skrivit tidigare är kompensationen Loopia erbjuder löjlig och gör bara irritationen värre.

  28. Oerhört skeptiskt till ”5%”. Berätta gärna vilka servrar som har problem, så kan jag se om ni räknar in mig t ex. För jag har fortfarande klara problem. Ni påstod länge (kanske fortfarande?) att allt som hände var att en del mail blev försenade några minuter. Oerhört korkad lögn, då vi alla upplevde fördröjningar på många många timmar. Därför är jag väldigt skeptisk till era påståenden numer.

    Er kompensation får ni gärna behålla. Vänligen sluta håna oss kunder. Ni tar oss fortfarande inte på allvar.

    Om inte systemet fungerar blixtsnabbt på måndag kommer jag byta leverantör, och tänker kräva kompensation och naturligtvis pengarna tillbaka för återstående tid.

    Hur var det med dieselbackupen förresten? Eller är era K-märkta lokaler fortfarande för ”smarta” för det?

  29. En rak och ärlig kommunikation är viktig när saker går snett. Nu har ni pratat om dessa 5% i flera dagar. Det förefaller väldigt osannolikt. Jag skulle nog snarare tro att det är betydligt fler som är drabbade.

    Sen förstår jag inte varför ett nytt system har sänkt alltihopa om nu det gamla rullar samtidigt?? Är det inte snarare så att ni flyttat över massa kunder till ett nytt system som krångar, och så kan ni inte reversera processen? Se till att tala om hur det ligger till nu…

  30. Precis som många redan påpekat så kan jag inte se hur er kompensation skulle gynna mig det minsta. Jag kör nästa enbart webmail eller imap via telefonen och har haft problem länge innan också. Alltid lika pinsamt att säga till en kund att jag får återkomma senare under dagen när min mejl funkar igen. Jag skulle hellre ta 100mb utrymme och en helt perfekt mejl.

    Kanske ska jag skylla mig själv som stannat kvar så länge med er som leverantör även att jag haft problem en längre tid. Redan för flera år sen när jag fick svaret av supporten att webbmailen var en extratjänst och inte en primär tjänst så därför funkar den lite så där.

    Har en kollega brevid mig som kör ena bolaget hos one.com för kanske 200:- per år och har inte haft ett driftfel även att han inte riktigt förväntar sig perfekt drift.

    Att ni lovar nåt som man kanske aldrig haft behov av är bara illa och kanske mest gynnar er då väldigt få kommer att fylla den kvoten eller ens nära. Tre månader gratis hade varit ett minimum och egentligen inte kompenserat så mycket iaf. En ännu större ursäkt till alla hade varit ännu mer på plats.

    Testa själva att stänga av er mejl på kontoret i omgångar under en längre tid och se vad det är som fungerar bra eller om folk blir frusterade. Sen efter så kan ni erbjuda dom en fin bakgrundsbild till dator och se om det löser allt.

    Jag tackar för mig och kommer att flytta webhotell, domäner och de kunders konton som orkar med lite mer justeringar efter ert strul.

  31. Jag måste hålla med majoriteten av reaktionerna som blivit postade här. Det ställer till med otroliga problem när vi inte får hem orderbekräftelser från vår webshop, samt inte kan kommunicera vettigt med våra kunder. Det här sänker alla berörda parters trovärdighet. Sure, det går att fucka upp någon kväll men nu har det fan tagit flera dagar.

  32. jag vill reklamera varan jag köpt och få pengarna tillbaka. att betala för något som inte fungerar är inte ok. att kunna läsa och svara på mail i början av terminen för mig är ju viktigt för hela verksamheten. att då bli erbjuden extra lagringsutrymme är närmast ett hån. jag behöver inte spara, jag behöver fungera. kan någon tala om för mig hur jag gör för att byta leverantör och gärna förslag på till vilka?

  33. ”Observera dock att inga mail har gått förlorade!. kära ”Jimmie Eriksson”, jag vet inte vilken jubelidiot som mutat dig att sprida den där dyngan, men allvarligt talat. GE FAN I ATT LJUGA I SITUATIONER SOM DENNA!

    Det är dags att sanningen verkligen publiceras! MAIL HAR GÅTT FÖRLORADE!
    Jag har själv fått be leverantörer att skicka kopior på viktiga offerter till min privata hotmail-adress då de uppenbarligen gått förlorade. Ser det knappast som en försening då man flera timmar senare får en uppmaning om att bekräfta mottagandet av ett mail som bevisligen skickats till min mail, men som ännu inte nått mig nu över 1,5 dygn senare. Det har krävt över 16 timmars arbetsdagar för att rädda firman pga er ignorans och lögner!

    Jag förväntar mig att alla som bygger system i stil med ert gör med redundans så att belastning inte ska kunna ställa till med sådant. (Själv universitetsutbildad systemvetare)
    Kan lova att jag som IT-ansvarig inte direkt njöt av att få avbryta min semester på andra sidan klotet och åka hem för att försöka reda ut varför mailen inte fungerade. Att sedan få läsa alla de lögner ni sprider ser jag som att ni spottar mig som kund rakt i ansiktet.
    Har tappat allt förtroende för er nu, och fungerar det inte klockrent på måndag morgon kommer jag rekomendera även alla jag värvat till er att byta bolag. Ni hånar era kunder på ett av de värsta sätt man kan tänka sig, och det kommer aldrig att accepteras!
    Om ni iaf hade kunnat hålla er till sanningen i era uttalanden hade vi kunnat stanna kvar, men att ni väljer att ljuga gör att ni förlorar kunder! Tro mig, detta är knappast det enda stället jag kommer publicera sanningen på.
    Stå ert kast, gör rätt för er, men på ren svenska GÖR DET JÄVLIGT OMGÅENDE!

  34. För övrigt, är 2 Gb per mailadress? Är det per domän är detta totalt ointressant för riktigt många av oss som ändå kör via POP3.
    Visst, en kombination av hosted exchange och 2 GB per mailadress, då börjar vi snacka om något intressant i den stilen vi seriöst funderar på att byta till om ni inte skärper er…

  35. Det blir till att plocka hem all eposthantering till de egna servrarna, sådant här är inte acceptabelt. Anledningen att eposten inte ligger hos oss själva är att jag inte litade på den lokala strömförsörjningen, jag inser idag att den är betydligt mer pålitlig än loopia. Extra lagringsutrymme, vilket skämt!

  36. Finns det ingen möjlighet att ta hjälp av externa gurus? Det här börjar kännas som att ”Fort-Och-Fel”-gänget har fått hålla på lite för länge, eller…?
    Har inte kunnat ta del av anbud från ett flertal leverantörer under denna tid så det är bara att instämma med många föregående talare om förluster i inkomst.
    Vettig kompensation – inte utrymme!

    FIXA!

    /K

  37. Som jag sagt i en tidigare post så väntar jag tills på måndag innan jag går vidare för att yrka skadeståndskrav av Loopia för inkomstbortfall pg.a icke fungerande mailsystem. Var i kontakt med en gammal god vän som just arbetar som jurist.

    Loopia, fungerar inte e-posten på måndag morgon kl. 10.00 så lämnas en yrkan in till tingsrätten mot Er.

    Ha en bra helg !

  38. Såja, kanonbra att mailen ligger helt nere. Har krånglat i ett par dagar nu, men sen i morse är det helt stopp. Men va fan, det är väl ingen big deal. Bara missat försäljning av två motorcyklar i 100.000 kronorsklassen. Alla jobbmail ligger och trycker på någon server någonstans, olästa.
    För jävla dåligt Loopia. Extremt dåligt. Ingen info över huvud taget. Jag hade ingen aning om detta förrän jag kollade om det skulle stå något om skiten här.
    Jag tycker förresten skämtet om 1 Gb extra utrymme var dåligt. Inte rätt tillfälle att skämta nu tycker jag.
    Jag ser fram emot att läsa om vad ersättningen till alla drabbade blir.

  39. Det här är dåligt under all kritik. Information borde absolut ha gått i förväg och den erbjudna kompensationen är egentligen inte värd nånting.

    En del mail kommer fram i stort sett direkt nu, en del är upp till tolv timmar försenade. Hur ska man kunna veta att all mail öht kommer? Jag har alltså ingen aning om hur mycket jag eventuellt förlorat på detta, däremot vet jag att många av mina kunder drabbats av försenade leveranser.

    Förlängning av mitt abonnemang lär knappast vara aktuell efter detta debacle.

  40. Håller med dom flesta på inläggen. Det vore trevligt om nån juridiskt kunnig kunde gå igenom avtalen, och se om vi kunde föra en grupptalan mot Loopia. Så länge Loopia stod på egna ben, upplevde jag aldrig nått strul. Men nu när Mamut (Dom dog ut va?) tog över har det varit strul av & till. Jag fick ett mejl nu i natt, 20 timmar försenat. Det förlorade mejlet kostar mitt företag ca 2000 spänn. Men vi får väl rösta med fötterna. Vi drar nån annanstans med våra affärer. Telia funkar ju inte, så har nån ett tips?

  41. 5% my ass. Har haft kontakt med kollegor som också ligger på Loopia och på geografiskt olika platser i landet och ALLA har problem!

    Den sk kallade kompensationen är ju ett måste för Loopia:s egen del för annars kommer vi alla att åka dit på quota:an och tappa mail innan de är klara med ”uppgraderingen”. Maken till amatörmässigt agerande får man leta efter.

    Om ni ska ge en kompensation, ge då en kompensation!

  42. När jag slog på datorn i morse och startade e-postprogrammet hade jag inte fått ett enda mail, inte ens ett spam. Detta händer *aldrig*. Jag skickade en mail till mig själv, från min G-mail till tre olika e-postadresser på tre olika domäner som jag har hos Loopia. Inget av dem har kommit fram än (men det har i o f s bara gått en timma sedan jag skickade mailet).

    Vad gäller kompensationen för krånglet har jag följande förslag: ni erbjuder idag ett merutrymme värt 2.000:-. Jag behöver inget merutrymme idag, och tycker lite synd om er som får så mycket skäll, så vi kanske kan dela på kompensationen? I så fall räcker det med en kompensation på 1.000:- till mig, och den tar jag helst i kontanta pengar. 🙂

  43. Här var det en livad debatt.
    Mycket kritek mot Loopia, jag håller med om att mejlen inte har varit kalanderfri och att leveranstider på i 8-10 timmar förekommit och även har drabbat mig, jag har förlorat pengar på det. Det är naturligt vis tråkigt. Vad som är ännu beklagligare är att Loopia inte är på tå här och besvarar kritiken. Det extra lagringsutrymme som de erbjuder kan inte kosta dem så mycket pengar. Så siffran 2000 kr tror jag vad jag vill om.

    Loppia är inte kända för att vara ett billigt webbhotel men deras service har alltid varit bra. Mig har de lyckats hjälpa med både det ena och det andra. Vilket jag är tacksam för.

    Richard

  44. Som så många andra har jag inget intresse av att få större lagringsutrymme, bättre vore det att få dom 2 000 kr och lägger det på att kostnaden att ligga hos er. Men just nu är det inte långt i från att jag kommer byta. Då mailen ännu inte fungerar. Kunde få hem mail i natt, dock fick jag dubbletter av mail. Såg även ut som jag fick en kopia på det mailet jag själv skicka. Men nu kraschar ni mitt mail program när jag väl försöker kolla mailen. Skärpning nu!

  45. Vad är detta Loopia???? Hur i all världen kan det ta så lång tid att få igång mailen problemfritt??? Kör igång någon back-up server och låt oss köra på den under tiden ni testar era nya system innan vi flyttar över.

    Tror inte ni förstår hur lam man blir då inte mailen fungerar – den knappa informationen ni haft på er driftblogg visar på att ni inte tar detta problem på alvar. Ni måste förstå att detta kommer slå hårt mot er. Tänk på det nästa gång ni inte fixar problemen direkt och ger en så usel kompensation!!!!!

  46. Hej,

    Inte irriterad men just nu funkar det inte alls sedan kl 00:18 i natt.. =(
    Jag väntar lite viktiga mail idag så det får gärna komma igång igen.

  47. Har alltid rekommenderat Loopia till alla våra kunder vilket jag inte kommer göra nu, vi har förlorat 2 jobb på grund av att vissa mail tagit 24 (!) timmar att komma fram (det handlar om summorn närmare 50.000 totalt) och för oss handlar det om snabba puckar. Att kompensera med utrymme är ju lite smått patetiskt, 1gig = 2000kr? Jag kan köpa en 1 TB till vår server för 960:-

    Vi har börjat kolla runt och kommer även förslå till alla våra kunder att flytta från Loopia… framförallt när det står att 5% har kvar problemet och vi som företagskund är en av dessa 5% är ju förjävligt.

  48. Och nu är det lördag förmiddag, ingen uppdatering om läget. Ingen e-post i min låda. Vad händer? Och när kommer det jag betalar för att fungera igen?

    Kunder och anställda är frustrerade. Får jobba via fax…….

    Även jag letar efter stabil leverantör. Jag vill inte vara med om det här något mer!

  49. Nu, Lördag 12.37 varkar det funka perfekt. Flera testmail skickake och de kommer fram ögonblickligen. Jag tror att jag inte längre är en av de 5%en! Vi får väl se hur det går på måndag morgon när alla startar sina datorer….

  50. Hoppas det inte är en tillfällighet – mailen fungerar igen!!!!

    Kompensationsfrågan återstär dock – Loopia lär få återkomma!

    /K

  51. Jag vill inte har det så här mer, detta har pågått i må¨nader med slö mejl, men dom senast 2-3 veckorna har varit fruktansvärt dåliga. Det kan ibland dröja 1 dygn innan nya mejl uppdaterats i inkorgen, så får det inte vara!.. Inte när man betalar 1000 kr per år som jag gör för detta webhotell!

    Jag funderar seriöst på att byta till ONE eller Surftown om inte det här blir löst dom närmaste dagarna. Ska de vara så jävla svårt att lösa? Ta in konsulter då som kan jobba dag/natt och lösa problemet, ni har ju tusentals, hundratusentals kunder, se till att värna om dessa då också, jag har helt tappart erat support-förtroende! För 1 år sen så tyckte jag ni skötte er bra, jag fick snabbt svar på mejl och ni hade support på t o m helgen (lördagar). Men det här är så illa, fruktansvärt oansvarigt.

  52. Kul för dig John! Min mail har dock tvärstannat och står nu helt stilla. Igen.

  53. LOOPIA: DAGS FÖR EN NY STATUSRAPPORT?
    HUR GÅR DET?? HUR SER DET UT?
    GE OSS INFORMATION!

  54. 2008.08.23 13.39

    Fortfarande ingen fungerande email, har inte fungerat överhuvudtaget nu på 2dagar funkade med 8 – 10timmars fördröjning för 3-4 dagar sen. Webmailen lika så.

  55. Jag är fortfarande en ”5%-are” Jag skickade ett testmail från min webbmail igår klockan 17.29 och det har fortfarande inte kommit fram till min jobbmail (som fungerar, man kan ju skratta sig lycklig åt at Office Management sköter den mailen)..

    Jag hoppas att det börjar fungera, men jg är skeptisk.

  56. Fortfarande ingen information ifrån supporten på loopia. Webbmailen går att logga in på, men är seg som sirap. Undrar hur det kommer se ut i framtiden med det nya hårdvarubaserade spam filtret, med tanke på hur duktiga era tekniker är så kommer väl 30% av alla riktiga mail försvinna tillsammans med spamet.

  57. Den så kallade kompensationen ser jag absolut inte som någon kompensation. Jag ser det snarare som att ni spottar era kunder i ansiktet genom att ge oss något som vi inte efterfrågar och som inte gör situationen ett endaste dugg bättre. Ett rent hån och hade jag inte redan tagit beslutet att vända mig till en ny leverantör så hade ”kompensationen” varit det som helt klart avgjorde.
    Jag kan inte tolka situationen som annan än att ni inte har dom finansiella musklerna att kompensera era kunder ordentligt och frågan är då om ni har dom finansiella musklerna att fortsätta driva ett webbhotell på ett bra sätt. Jag är mycket, mycket skeptisk och ser fram mot att anmäla min sak i en grupptalan mot er.

  58. HALLÅ!!! När ska mailen trilla in i ens e-postprogram??
    VARFÖR??? Kommer ingen mer information från Loopia??
    Och varför står det en grön-status-symbol på ”e-post/webbmail” på http://www.driftbloggen.se? Det är ju ett skämt att ni på Loopia sätter ut att driften är grön för mailen, när vi MÅNGA FLER ÄN 5% inte får våra e-mail!!

    SNÄLLA LOOPIA!! Kör igång ett back-up system / öppna några portar eller gör något så vi kan få våra mail. Annars får ni föreslå oss en konkurent!!

  59. Jag har haft loopia i många år och alltid varit supernöjd. Vilken otrolig support! Vilka kunniga människor som svarar i telefon. Aldrig ”jag måste be att få återkomma till dig” när man ringde och ställde en fråga. En RIKTIG support!

    Men vad har hänt nu? De senaste gångerna jag ringt har jag flera gånger fått ”goddag yxskaft” till svar, bortförklaringar som ibland gått över gränsen till ren lögn, eller ”skicka ett mail till supporten” (jag som trodde jag ringde supporten). Var har gamla Loopia tagit vägen?

    Och så nu detta akuta problem med mailen. Det har faktiskt varit extremt trögt länge och jag har inte kommit in på via webmail utan krångel på minst ett halvår, för att inte tala om hur hopplöst det varit när man bifoga filer… Teknik kan krångla men det är helt OFÖRLÅTLIGT att inte informera ordentligt så fort man kan, att komma med vaga förklaringar och ursäker och sedan försöka kompensera det genom att håna oss kunder. Varför skickade ni inte mail till alla när ni märkte att det började krångla, så vi kunde meddela våra kunder, lägga ut något om mailproblem på vår hemsida etc.

    Jag vill ha kompensation som gör att jag åter får ett förtroende för er.

    På kort sikt: Utöka det jag köpt av er MINST ett halvår utan att ta en krona till. Jag har faktiskt förlorat väldigt mycket pengar på det här strulet. Ta på er hundhuvudet och be om ursäkt för hur ni behandlat oss kunder under den här tiden. Er ursäkt för att e-postöverföringen var osmidig räcker inte längre.

    På längre sikt: Öka supporttiden (fortsätt med helger!). Ha bara folk där med tillräcklig kunskap som inte behöver hänvisa till mailsupport, det är helt OLIDLIGT att inte få svar när man ringer support (nu är det mer växeltelefonister som svarar, bort med dom!!!).

    Jag valde en gång i tiden loopia för att ni var så kundvänliga och otroligt kunniga. Nu känns det mycket teknik, mycket extra, men väldigt dålig support och kundvård. Kommer inte gamla loopia tillbaka måste jag byta, för det här fungerar inte längre.

  60. Jag kunde kolla mailen via mobiltelefonen nyligen, men det går inte att komma åt mailen hemma via datorn. Outlook mår ju dessutom allt annat än bra när den inte får tag i mailservrarna…

    Igår var jag småirriterad, men nu börjar man att bli heligt förbannad!

    Jag har svårt att tro att det bara handlar om 5%, då mina tre olika hotellpaket har samma problem.

  61. Kom igen nu, har inte fått ett mail sedan i torsdags morse, struntar i kompensationer mm. Se bara till att få igång det igen så att det funkar.

    Och framförallt, se till att ge oss information över vad som händer (och gärna innan), det kan ge oss företagare (och även andra som är beroende av mail) att kunna planera för att det ev. kan bli strul!!! Nu kommer detta som en total överraskning vilket medför kundförluster, både i pengar och en hel del goodwill!!
    Tror inte att mina kunder och leverantörer bryr sig om att det är Loopia som strular, låter nog mer som en dålig ursäkt från min sida för att jag inte har levererat som utlovat…

    Om inte annat så kan Loopia köpa en helsida i sveriges alla dags/kvällstidningar där ni listar alla oss kunder som drabbats och förklara att det var ert fel…?!?!

    Nä just det, det kostar ju pengar, bättre att kompensera oss med mer utrymme som inte kostar er en krona…..

    //C

  62. Halva inne – webmailen fungerar på flera av mina domäner nu – men inte ett enda mail i Outlook.

    Kan ni inte informera om vad ni gör, vad ni har gjort, vad ni tänker göra och framför allt: hur länge ni bedömer att krånglet skall pågå?

  63. Här har det varit tvärstopp sedan igår kväll. Innan dess ramlade det åtminstone in mail då och då i min Outlook med 4-12 timmars fördröjning.

    Det skumma är att det bara gäller om jag är uppkopplad på mitt bredband via vårt lokala elbolag. Om jag kopplar upp mitt mobila 3-bredband så laddar den hem mailen utan problem.

    Någon som kan förklara varför?

  64. Man kan säga två saker om detta,

    1) Kunden måste alltid vara medveten om vad denne betalar för. Betalar man 100 kronor i månaden för ett webbhotellskonto med både e-post, hemsida osv så måste man också ta i beräkningen att det är ungefär 100 kronor som kan läggas för att lösa problemet om ett problem skulle uppstå. Annars blir det en minusaffär för leverantören. Har man tjänster som genererar 10-tusentals kronor i månaden finns ingen, under några omständigheter, ursäkt för att köra detta på ett webbhotell som tar så lite betalt för tjänsterna.

    Här kommer sunt förnuft. Dra parallellen med att du skickar ett paket, Om en ny konkurrent till posten skulle erbjuda en månadskostnad på totalt 100 kronor för leverans av alla paket så skulle nog många höja på ögonbrynen, och skulle man ens då bli förvånad om paketen försvann på vägen?

    Med andra ord man får alltid vad man betalar för och kräver man 100% driftsäkerhet, så kostar det mycket pengar.

    2) Loopia har varit otroligt dåliga på att ge information. Detta är ett praktexempel på hur en driftinformation inte ska se ut. Jag skulle nog vilja sträcka mig så långt att det skulle kunna användas som utbildningsmaterial när man utbildar en kundtjänst. Information är A och O.

    Så, kunder – tänk efter – ni får vad ni betalar för. Loopia, ni får den kritik ni kan förvänta er när ni så totalt ignorerar era kunder och vägrar ge dom information.

  65. fungerar! Nu har jag både webmail och mail i Outlook! 🙂

  66. Nu har min mail äntligen börjat fungera normalt igen. Jag är sååå lycklig 🙂 Går den ner igen går jag under…

  67. Jag har fyra mailkonton på olika kunder/abonnemang hos Loopia, ingen har funkat förutom en som hoppade igång ikväll.

    Är det en tillfällighet att alla mina konton har tillhört 5%-gruppen?

    Jag känner mig mer som en 100%-are.

    Undra om inte alla kunder är 100%-are.

    Jag sitter just nu och flyttar allt till Binero. Att hämta mail från fyra IMAP-konton där går på under två sekunder i Outlook! Yes! Så ska det vara! Aldrig mera Loopia!

  68. Jag sköter på konsultbasis IT-driften åt en advokatbyrå som drabbats hårt av mailförseningarna. Att säga att juristerna är irriterade över dessa förseningar är en makalös underdrift…! Naturligtvis är Loopias föreslagna kompensation ett skämt i sammanhanget och jag utgår från att de kommer med ett bättre förslag på måndag morgon. Nu verkar vår mail – dvs min egen firmas samt byråns – åter fungera som den ska så jag hoppas att detsamma gäller för er andra/många fler också! Jag har hittills rekommenderat och berömt Loopia och jag vill inte behöva ångra det.

  69. Hej.
    Jag har följt bloggarna med intresse och förundran. Hur ni svarar inläggen, få dom ett personligt mess eller är det er ”standard” som går ut. Spelar ingen roll om ”alla resurser” är upptagna, man måste svara och agera i en sån här situation.

    Vi har haft grymma epostproblem i två veckor nu på jobbet men styrde snabbt
    om till Gmail för att klara kundkontakt och jobben. Men det är fortfarande inte accepterbart eller ok att jag som kund ska behöva krångla och fixa.

    KUNDVÅRDENS ABC
    Vill som marknadsförare ge lite goda råd.

    Det absolut viktigaste för ledningen på Loopia just nu är att som fler säger
    ”gå ut med hundhuvudet” och be om ursäkt personligen till alla som skrivit.
    Det kommer inte räcka, men det ett grymt viktigt steg dock.

    För att i en sån här situation inte tappa allt för många kunder får man inte under några omständigheter ”strunta” i kunderna och deras önskan. Ex. önskan om
    ”mer & tydlig” information. Man MÅSTE direkt göra slag i saken, det måste alla
    andra företagare göra, spelar ingen roll om man har 10 eller 1 000 000 kunder.

    Skulle vi göra så på vårt företag och i vår bransch är det döden direkt..

    KOMPENSATION
    Det andra är kompensationen, ordnar ni befrielse från kostnader (ex. utbetalning av betalad årsavgift etc kommer garanterat skadan bli mindre än att erbjuda mer plats.

    Det kommer att vara billigare i längden för Loopia att göra så än att kompensera med fel och ”snåla” saker.

    GÖR SLAG I SAKEN
    Ni har redan nyttjat värdet av er popularitet och goda service som ni hade innan.
    Gör nu rätt sak för kunderna och ge ”lite” mer plåster på såren och behandla var
    och en av oss som er ”enda” kund.

    Ett ”gratis” tips från coachen…

  70. Min mail tickade igång igår, vilket verkar vara fallet för de flesta andra. 5% = skitsnack.

  71. Har skrivit kommentarer här innan i Bloggen, och nu testade jag precis att skicka ett mejl från webmailen till mig själv. Och det kom fram utan fördröjning! Väldigt bra! Nu är det bara att hoppas att det ska rulla utan problem igen.

  72. Nu verkar det fungera nomalt igen, nu slipper man uppge hotmail till kunderna denna vecka !!!!!

  73. Wow, nu funkar även webbmejlen blixtsnabbt. Vi får hoppas detta håller i sig 🙂

  74. Nu ska vi ta det lilla lugna. Man måste ha en aning förståelse för att saker som det här inträffar oavsett om man vill eller inte. Är själv i samma bransch som Loopia och jag har full förståelse. Jag tycker personligen att de har skött denna ”incident” mycket bra och efter alla konstens regler.

  75. Min mejl verkar också fungera nu. Tror inte heller på 5%-snacket. Hoppas det funkar även måndag morgon, när folk börjar jobba igen…

    Ser fram emot att höra Loopias riktiga kompensationsförslag. ”Mer utrymme”-förslaget måste varit ett skämt?

  76. Min mail började också fungera bra i lördags, riktigt skönt! Hoppas det håller i sig.

  77. Hur går det? Gärna mer statusrapporter, gärna till ens registrerade e-post så att man slipper ”hålla koll” här. Hoppas det löser sig snart — kämpa på!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss