Tryggare e-handel – Del 1: Så ökar du som e-handlare kundens förtroende

Var tionde svensk har råkat ut för det; bedrägerier i samband med e-handel¹. Att det numer är vanligt förekommande skapar en osäkerhet hos kunder som väljer att handla online. Det bidrar till minskat förtroende som på sikt leder till minskad köpvilja och konverteringsgrad. För att öka förtroendet från dina kunder kan du som e-handlare välja att trygghetsstämpla din hemsida genom att e-handelscertifiera dig.

Vad är då en e-handelscertifiering och vad innebär den? Vi är glada att få presentera Alexander Rehnborg, digital marknadsförare på Visma Spcs, som i tre delar här på Loopias blogg kommer förklara begreppet e-handelscertifiering närmre, uppmärksamma dess för- och nackdelar samt hjälpa dig att se skillnad på olika typer av certifieringar. Enjoy!

Del 1: Så ökar du som e-handlare kundens förtroende

Du ska börja sälja på nätet eller har planer på att driva din egen nätbutik. En av de viktigaste frågorna för dig är hur du ska få besökare att handla av dig. Kan en e-handelscertifiering hjälpa dina affärer?

I dag ska det vara lika tryggt och enkelt för din kund att handla på nätet som i den lokala affären. Konkurrensen inom den digitala detaljhandeln har bara drivit på den här utvecklingen. Det räcker ofta inte längre med en snygg nätbutik, smart marknadsföring och trevlig kundservice. Din nätbutik måste kunna övertyga konsumenten om att det är tryggt, enkelt och snabbt att handla hos dig. Trovärdighet har blivit A och O inom e-handel.

Tryggare e-handel

Viktigt med trygghet vid köp

Mer än sju av tio företag anser att trygghet är den absolut viktigaste faktorn för att få en kund att fullfölja sitt köp². Hur kan du då som e-handlare vinna kundens förtroende och skapa en webbshop som både är trygg och genererar affärer? En metod många använder sig av är att trygghetsstämpla sin sajt med så kallad e-handelscertifiering.

Varför certifiera sin nätbutik?

För dig som säljer varor eller tjänster på webben finns det redan flera lagar du måste följa, framför allt e-handelslagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Utöver detta har det uppstått en möjlighet att certifiera nätbutiker med en sorts digital trygghetsstämpel.

trygghetsstämpel

Kraven för att bli certifierad handlar som regel om att ha med rätt företagsuppgifter, ha en viss tillgänglighet på kundservice, ge leveransbesked och erbjuda ångerrätt – kort sagt att uppfylla rådande svensk lag om e-handel med råge.

I gengäld mot att din nätbutik uppfyller vissa krav och betalar in en certifieringsavgift, får din nätbutik använda sig av en trygghetslogotyp och ett intyg på att den uppfyller villkoren för säker e-handel. E-handelscertifieringens vara eller icke-vara diskuteras fortfarande flitigt bland e-handlare, men många anser att intyget stärker helhetsintrycket för kunden som besöker nätbutiken och kan leda till ökad köpvilja.

Källor
¹ 
Rådet för e-handelscertifiering, undersökning gjord av E-butik i Norden AB, TNS SIFO.
² 
Postnords e-barometer för 2014.

Bilden på tangentbordet kommer från Flickr-användaren Fosforix.

 

Vidare till del 2 och 3 i serien om tryggare e-handel:
Välj rätt e-certifiering ››
Bedriv trygg e-handel utan certifiering ››

Alexander_stor

 

Inlägget är skrivet av gästbloggaren Alexander Rehnborg.

Alexander Rehnborg är digital marknadsförare på Visma Spcs och har flera års erfarenhet av journalistiskt arbete. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer. Du kan lära dig mer om bokföring och bokföringsprogram hos Visma Spcs.

Dela detta inlägg:

2 svar på “Tryggare e-handel – Del 1: Så ökar du som e-handlare kundens förtroende

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss