OpenCart-skolan 1.5 – del 4: Utseendet – Butikens ansikte utåt

Om du har följt OpenCart-skolan tidigare har du nu en fullt fungerande butik. Turen har nu kommit till att välja ett utseende på butiken som stämmer överens med din profil och de varor du säljer.

Den här gången hjälper Johan Berg från OpenCart.nu dig att ladda ner och installera en designmall för att få butiken att se ut som du önskar. Behärskar du HTML och CSS så kan du själv ta fram en helt unik design, alternativt tar du hjälp av någon kunnig som t ex Johan själv.

Del 4: Välj utseende på din butik

Nu har vi kommit till butikens utseende, ansiktet ut mot dina kunder, här kan du anpassa grundmallens utseende så den passar dig, köpa eller ladda hem en gratis mall eller vara helt unika med en egen design. En bra design är viktigt för att uppmärksamma besökarna på dina produkter, få dem att stanna längre i din butik, och framför allt kan det vara det som avgör för att ett köp ska bli av om butiken ser seriös ut.

Här kommer en förklaring  på de olika begreppen unik design, gratis och betalmallar:

Unik design

Det finns flera webbdesigners som kan leverera en unik design till er butik men det är inte säkert att de kan göra en OpenCart-mall, så kolla därför med din leverantör om de kan göra OpenCart-mallar så du tar det i beaktande när du tar offerter från webbdesigners.

OpenCart.nu har tagit fram designer  för flera webbutiker som ni kan se på opencart.nu, där hittar ni även priser. Loopia-kunder får 10% rabatt på en unik design, ange kod ”loopiaunik”.

Gratis- och betalmallar

På OpenCarts community kan man hitta både gratismallar och mallar man kan köpa (betalmallar):

Utöver dessa finns det flera andra leverantörer av färdiga mallar. Vi rekommenderar ThemeForest för att köpa snygga och billiga mallar till din butik.

OBS! Var noga med att kolla att mallen ni köper passar den version ni har. Ni kan se er aktuella version längst ned på inloggningssidan till admininistrationsgränssnittet.

Installera en mall

Jag tänkte också visa hur du installerar en mall. Som exempel har jag köpt mallpaketet Simplecart från ThemeForest.

Detta paket innehåller stöd för både version 1.4.9.x och 1.5.x. Filerna har laddats ned i .zip-format. Gå in i mappen där du laddat ner mallen (t ex skrivbordet) och dubbelklicka på zip-filen för att packa upp den.

När du öppnar mallen så skall du se dessa mappar: image, stylesheet och template såsom i bilden nedan.

Mappen skall du nu föra över till din ftp. Börja med att logga in på din ftp hos Loopia. Vill du ha hjälp att komma in på din ftp kan du läsa mer i Loopias kunskapsdatabas eller kontakta supporten för att få hjälp.

När du loggat in via ftp ska du bläddra dig fram till mall-katalogen för din OpenCart-installation. T ex: jodawebbutik.se/public_html/oc/catalog/theme och sedan kopiera in hela mallens mapp från din dator.

Logga sedan in i administrationsgränssnittet till din butik.

Klicka på ”System / Inställningar”

Klicka på Ändra för den valda butiken.

Klicka på fliken ”Butik”:

Välj mallen:


Klicka sedan på spara.

Nu är mallen installerad =). Resultaten ser ni i butiken på Jodawebbutik.se/oc15 och på bilden nedan.

Nu kan du börja sälja från din butik. Nästa gång kommer jag att ta upp lite tips för hur du får kunder till din butik. Ha det gott!

Vidare till del 5 av OpenCart-skolan ››

Text: Johan Berg, OpenCart.nu

 

12 reaktion på “OpenCart-skolan 1.5 – del 4: Utseendet – Butikens ansikte utåt

  1. Tård

    Hej Tobbe,

    Vi har inte support via chatt i dagsläget. Däremot går det alldeles utmärkt att ringa eller skicka e-post med dina funderingar till vår support för att få hjälp med våra tjänster (http://support.loopia.se). Vi har tyvärr ingen möjlighet att ge någon djupare support på de open source-produkter som kan installeras via vår kundzon (som t ex OpenCart).

    Gäller dina frågor OpenCart kan du få hjälp via OpenCarts egna community forum (http://forum.opencart.com/), alternativt kontakta en konsult som t ex Johan Berg från Opencart.nu (som skrivit detta blogginlägg) för att få hjälp mot en kostnad.

  2. Bosse

    Johan!
    När en order är mottagen, krävs det några speciella åtgärder då? Det finns ju en knapp ”Lägg till orderhistorik” längst ned till höger under Försäljning/Order och fliken Orderhistorik. Vad har den för funktion? Måste den aktiveras för att ordern skall gå in i statistiken eller vad?

    När skall länken Ändra vid Försäljning/Order användas? Under fliken Summor finns uppgifter om presentkort. Skall dessa fyllas i när en order på presentkort kommit in eller vad? Där finns också knappen button_update_total. Vad har den för funktion?

  3. Johan

    Bosse: Hej det är en logg som man kan följa statusar på ordrar och ev kommentarer. tex vara försenad. eller varan skickad och skicka med kolli id för post paket. Den är redan i statistiken.

    Om tex en kund ringer in och vill ändra i orden kan du enkelt göra det där. Kunder fyller i presentkort i kassan när den köper. där står info om det har använts. Uppdatera summan om ordern är ändrad.

  4. roger

    Hejsan
    Undrar lite över menyn ordertotal…just nu dras endast rabatten på själva delsumman och då kommer inte momsen …vill att delsumman o momsen ska komma sedan dras rabatten på detta med ex: 10%
    Delsumma 239.20 kr
    Svensk moms 59.80 kr
    rabatt(3003): -23.92 kr
    den räknar som sagt bara av från delsumman??? under ordertotal så ligger rabatkoden efter delsuman o momsen..så det är i rätt ordning

    När det gäller presentkort så tycker jag att det är bra då kunden får ett mail skickat till sig med koden….dock när man slår in koden så säger får man meddelande att
    * fel antingen är presentkortet ogiltigt eller har förbrukats???
    Presentkort:
    Gått in o aktiverat under Ordertotal …sen har aktiverat presentkortet o fyllt i kod osv…. och skickat till kund…det funkar men sen kommer fel som jag beskrev tidigare.
    Var missar jag…
    /Mvh Roger

  5. Anton

    när jag använder webbläsaren internet explorer så ser själva ”Hem” sidan. alltså startsidan på min webshop så ser den konstig ut. resten av sidan ser bra ut. jag har inga problem i andra webläsare heller så som firefox och google chrome. Vad kan det vara för fel?

  6. Thomas

    Hejsan, väldigt bra guide!
    Jag undrar om man kan ändra sina banners och sånt också? tycker att det är lite fult med andras produkter på sin webbutik

  7. Pingback: OpenCart-skolan 1.5 – del 3: Betallösningar och frakt | Loopia Blogg

  8. Johan Berg

    Roger: Jag vet inte varför den räknar så men självklart går det att ordna med lite programmering för en liten kostnad.

    Ang presentkort verkar det vara en bugg ? vilken version har du?

    Anton: Internet explorer har länge ”fuskat” med webbstandard. Ser det rätt ut i Chrome och Firefox är det troligen rätt. Dock när det gäller internet explorer så måste man alltid skriva extra speciell kod för just den webbläsaren för att få det rätt. Det låter som du inte har default mallen?

    Thomas: Absolut, under system/design/banners. Har gjort en enkel video för att byta bildspelet. http://youtu.be/uDypVEIwjoo
    Sen att byta reklambanner – http://www.youtube.com/watch?v=uPHox09mWV0 (inte jag som gjort).

  9. Kittie

    Hej!

    Jag har precis köpt ett tema från themeforest som ska vara anpassat till opencart. Dock så finns det ingen mapp som heter ”stylesheet, image, template” utan jag har tre andra mappar som heter Admin, cataloge,
    Jag har försökt att lägga in temat men får det ej att fungera.
    Vet du hur man ska göra?

    Tack på förhand

  10. Bo

    Lägga in varor med excel.
    Jag har kikat på backupfilen och ser att gruppen Product har det första numret som id för länk till kategorigrupp i stycket längre ned med rubriken Product to category.
    Det betyder att dessa två måste uppdateras samtidigt om man lägger till nya produkter med excel.
    Men troligtvis finns det fler kopplingar som måste uppdateras om man lägger till nya varor under product med Excel.
    Kanske det finns någon färdig modul som lägger till alla nödvändiga länkningar när man lägger in nya artiklar?

  11. Mattias

    Till Roger!

    Jag hade precis samma problem som dig med presentkort, d v s att kunden såg att presentkortet var ogiltligt eller förbrukat.

    Men om jag ändrar status på ordern till SLUTFÖRD, så fungerar det.
    Jag vet inte hur ni brukar göra, men jag brukar sätta ordern till Levererad och om det inte kommer några klagomål eller byten så sätter jag den till Slutförd efter 2 veckor. Men i presentkortsfallet måste man alltså komma ihåg att sätta den till Slutförd med en gång.
    (OpenCart ver 1.5.6)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>