OpenCart-skolan del 1: Kom igång

Observera att OpenCart-skolan avser en äldre version och att svenskt språkstöd inte längre ingår i OpenCart-installationen från start. För att få svenska som språk, svensk moms, etc kan du köpa till en svensk översättning.

I mitten av januari uppdaterade vi vår One click installer med en ny modern webbutikslösning vid namn OpenCart. Med OpenCart kommer du snabbt igång med en komplett webbutik då det redan från start finns stöd för en mängd betallösningar, valutor, rabattkuponger och mycket mer.

För att hjälpa dig igång med dina e-handelsdrömmar, drar vi nu igång en OpenCart-skola. Vår gästbloggare Johan Berg, som bland annat driver opencart.nu, kommer att hjälpa dig hela vägen till en färdig webbutik.

Del 1: Kom igång med OpenCart

När jag fick förfrågan om att blogga om OpenCart från installation till färdig butik tackade jag ja utan att tveka men har aldrig riktigt varit en riktigt bloggare och har haft svårt att få mig till att skriva i bloggar sånu tar jag ett stort kliv ut i bloggvärlden och ingen dålig början heller att få äran blogga på Sveriges största Webbhotell – Loopia, det känns häftigt tycker jag. =)

Så vem är då jag? Jag är en ung entreprenör på 26 år ifrån Sandviken som älskar att jobba med Internet, utvecklar mest hemsidor men även andra projekt förekommer i min vardag. Jag startade mitt företag som enskild firma 2005 och insåg snabbt att jag ville snabba upp processen med att få en hemsida – från beställning till leverans, så jag började på ett eget hemsidesystem.

2009 ställde jag upp i UNGAB.se tävling där man kunde vinna majoriteten (51%) i ett eget aktiebolag påsin affärsidé och jag tävlade med mitt hemsidesystem och vann. Priset fick jag ta emot på företagargalan Eldklotet. Företaget mitt heter idag JBN Media Sverige AB.

Intresset med OpenCart kom när jag letade olika opensource webbutikssystem som skulle vara så enkelt som möjligt för kunden. Jag har hela tiden kunderna i fokus, kunderna skall kunna klara av webbutiken själv så den får inte vara för rörig eller krånglig. Jag tyckte väldigt mycket om OpenCart just för deras användarvänliga tänkande. Idag hjälper jag också kunder igång med en egen OpenCart butik på OpenCart.nu

Nu kommer efter detta 5 inlägg till om OpenCart från installation till färdig butik. Häng med och se själv hur enkelt det är. Funderar ni över något så tveka inte att kommentera inläggen så kommer jag eller Loopia med svar. Nu kör vi igång.

Installera Opencart

Att installera en OpenCart butik hos Loopia är riktigt enkelt. Efter att du beställt ett Webbhotellskonto hos Loopia, loggar du in i kundzonen på www.loopia.se – Inloggningen finns uppe i högra hörnet. På välkomstsidan ser du denna vy:


I den gula rutan med rubriken “Kom igång – Vad vill du göra?” klickar du på “Starta en hemsida, blogg eller webbutik” (se bild ovan).

Då kommer man till denna sida och där får man välja OpenCart. Klicka på “Starta en Webbutik (OpenCart)”.

Där kommer det fram ett formulär där du får välja användarnamn och lösenord som du vill använda för att logga in och sköta om din webbutik. Du får också ange din e-postadress som till exempel används för att återställa ditt lösenord om du skulle glömma bort det.

Sen skall du också välja vart du vill installera butiken. Alltså den adress där butiken skal ligga:

  • direkt på din domän tex johansbutik.nu
  • i en ny subdomän tex shop.johan.nu
  • i en ny mapp tex johan.nu/shop

Här väljer du själv vad du vill ha och vart du vill installera din butik.

Klicka på “Installera”. KLART!

Nu är din butik igång, och du kan antingen besöka själva butiken på den adress du angav eller logga in i administrationsgränssnittet där du gör alla inställningar och lägger till de produkter du ska sälja, mer om det i senare i OpenCart-skolan.

I nästa del kommer vi att ställa in din webbutik för svenskt användande och anpassa den till ditt företag. Det kommer i nästa del, tills dess ha det gott!

Text av: Johan Berg, www.jbnmedia.se / www.opencart.nu

Dela detta inlägg:

67 svar på “OpenCart-skolan del 1: Kom igång

  1. Tack för detta! Men nu vill jag lära mig mer!!
    När kommer nästa del? Kan man tex enkelt byta färg på den övre listen och text? Har tusen frågor! Finns det någon bra sida som du rekommenderar som tar upp lite basic-grejer?
    /Magdalena

  2. Paypal och Payson i all ära, men ”vanlig” kreditkortsbetalning, finns det?

  3. Hej!

    Kul med kommentarer =)

    Skall svara er på en gång:
    Magdalena: Näst del kommer så fort jag skrivit klart den, som jag gör på min fritid, fast man har ju egentligen ingen fritid som egenföretagare 😉 Nej men den borde bli klar denna vecka så nästa vecka kommer den troligen upp i bloggen här.

    Magdalena: Jag kommer att komma till betallösningar och speciellt hur man installerar en betallösning och då visar jag med Payson det blir väl i inlägg 3 är tanken.

    PG: Ja, det finns Payer och CertiTrade där man har egna inlösenavtal och pengarna går in direkt på sitt vanliga bankkonto.

    Alla betallösningar och avtal med respektive betallösningsföretag kan JBN Media hjälpa till med då vi är parter med de flesta.

    Mvh / Johan

  4. Magdalena: Missade dina andra två frågor.
    Enkelt byta färg – JA eftersom skinsen i butiken är styrda av vanlig css. Att hålla på med css och andra koder är lite överkurser och tror jag inte tar med i denna guide men du får gärna höra av dig så kan vi hjälpa dig, kontaktuppgiftter finns på http://www.Opencart.nu

    Vad vill du veta när du skriver Basic grejor ?=)

  5. Hej Johan! Tack för svar.
    Ja css känns som lite överkurs, känns inte som jag har tiden att lära mig sånt också :o)
    Med Basic menade jag just att kanske kunna byta färg på listen, lägga till ett fält till vissa produkter som kunden behöver fylla i för specialbeställning m.m. Men det kanske inte är så ”basic” ??
    Mvh/Magdalena

  6. Magdalena:
    Att byta färg på listen är css kod och ev bild. När jag tänker basic är det sånt om finns i programmet, att lägga till ett fält för specialbeställning är ju isf en extra sak =)

    Vi kan bistå med en del extra saker så skicka en offertförfrågan på opencart.nu

    Att byta färg på listen kan jag berätta hur man gör utan extra kostnad =)

  7. Hej!

    Kan man byta namn på ”modulerna” i OpenCart, tex om min modul heter Kategorier o jag vill byta detta mot något annat… går det att göra? Kan man lägga in underrubriker till modulerna?

    Mvh Sirpa

  8. Tack för svaren!
    Jag vill gärna veta hur man byter färg på listen!! Tack så jättemycket på förhand!

    Skickar ett mail till dig om att lägga till ett fält.

    Jag har också provat att lägga till themes från Opencartshemsida. Fattar äntligen hur man gör med FTP och tror iallafall att jag gör rätt. Men när jag har valt det andra temat i admin och sparat och sedan går in i shoppen så ser det helt galet ut! Varför? Vad gör jag för fel eller funkar inte dessa themes på svenska tex? Jag har valt themes för rätt version av Opencart.
    Om man skulle köpa ett theme från Themeforest tex, funkar de bra om jag gör som jag har beskrivit?

    Hoppas du kan svara!
    Mvh/Magdalena

  9. Alltså opencart.nu tar 2950kr för gratsprogram?
    Har du sålt många?
    Hoppas inte,stackars människör…

  10. Hmm, ja Kalle, det ser onekligen ut som att det Loopia har som 1-ClickInstall och ingår i abbonemanget = ingen extra kostnad är något som OpenCart.nu tar 2950:- för.

    Antar att de iofs tar betalt för eventuell support så om man nyttjar den är det ju rätt fair.

  11. Hej
    Jag ser fram emot betallösning för min e-handel
    och installationsmöjligheter i butiken.

    Väntar förbrilt på del 2.

    ?…

  12. 2950 kr för att få cubecart installerad är på tok för dyrt, fattar inte att Loopai upplåter den här reklamplatsen åt Johan Berg.

    Ni som funderar på att anlita någon för att få cubecart installerad kan istället kontakta valfri webbyrå och få jobbet gjort för under 1000 kr.

    Ni skulle kunna anlita mig för det t.ex för under 1000 kr, men jag lägger inte in någon länk till min webbyrå för då raderas nog kommentaren.

    Jag skulle erbjuda annan programvara istället som är bättre för tusenlappen med fri support och allt inkluderat också.

  13. Kalle och Gurra:
    Ja jag har faktiskt säljt ett antal sådana paket – men säljer mest paket med unik design. Jag säljer inte butiken jag hjälper företag igång med suverän support och ”kurs” i hur man arbetar med OpenCart och finns som stöd och rådgivare. Självklart kan man starta en opencart butik själv och lära sig gratis. Jag kan även bara installera butiken för runt en 500 kr men då får man klara den själv och lära sig själv.

    se denna guide tex som jag gör gratis – så ni kan skapa era butiker själva med steg för steg guide – helt gratis! Så jag är inte ute efter att tjäna stora pengar på OpenCart – det gör jag istället på min egen webbutiksprodukt och webbutvecklingen.

    Så varför köpa ett färdigt paket av mig när man kan göra det själv och jag visar gratis? Jo för det finns de som vill ha rådgivning för sitt företag, stöd och support.

    Även om loopia hjälper till med att låta er skapa webbutiker så ingår ju ingen support på just opencart.

    Jag har faktiskt informerat kunder som ringt att loopia har denna möjliget.

    Flera av mina kunder har även velat gjort ändringar i koden för att anpassa butiken lite mer till deras företag.

  14. Sirpa: Ja det går att göra. Alla sorters anpassningar går att göra då de har öppen källkod.

    Magdalena: Jo, det går med svenska. Kolla så de ligger i rätt mapp som vi pratade om =)

  15. Tjena Johan!

    Tack för guiden, har väntat på en bra lösning i One click installer eftersom jag inte gillade Zencart.

    Jag lyckades installera OpenCart men hittar inte var jag administrerar shopen?

    Det kommer upp en länk när jag installerat men den fungerar inte.

    Shopen är installerad på http://handla.oskargustafsson.se och jag testade att installera igen på http://prylar.oskargustafsson.se men vad är URL’en till administrationen.

    Tacksam för svar.

    Oskar

  16. @Johan Berg

    Priset du tar är för högt, jag erbjuder jobbet inklusive fri support för tusenlappen, erbjuder även rabatterade samarbeten med betallösningar för kort, faktura och delbetalning där kunderna tjänar tusenlappar o.s.v allt inkluderat i priset.

    Så jag rekommenderar ändå att folk ska kontakta valfri webbyrå och få allt inklusive fri support för en bråkdel av vad du tar.

    Nu gör du säkert ett bra jobb så det är inte det jag har något emot utan vill bara att det ska vara fair för dom som vill ha hjälp att man får allt inkuderat för mycket lägre priser.

  17. Hur kan man integrera kortbetalning i systemet
    som inte kräver inloggningar osv som till Payson…

    När det är klart kan man köra igång direkt…

    Hoppas på svar ifrån Er.
    Mvh Daniel

  18. Hej Daniel,

    Roligt att intresset är så stort för vår OpenCart-skola.
    Vi har inget givet schema, skolan kommer att fortgå under våren med eller eller ett par inlägg i månaden i fem ytterligare delar till att börja med.

  19. Oskar:
    http://prylar.oskargustafsson.se/admin_login/
    http://handla.oskargustafsson.se/admin_login/

    Gurra:
    Inte dyrt för ett företag då de värdesätter kvalitet och support. Som jag skrev tidigare så visst kan man få en opencart butik installerad av mig för runt 500 kr men då får de klara den själv. Det är företagen som själv väljer, Jag har kunder som uppskattar min support och rådgivning som de får inför uppstarten av webbutiken.

    Självklart kan man gå till en annan webbyrå och få en butik installerad. Men du kan ju också göra det via loopia.
    Det beror ju alldeles på vad man är ute efter. Oftast är de inte ute efter bara butiken utan hela paketet med råd, support, unik design och betalmoduler – färdig butik.

    Alla:
    Del 2 kommer i början på nästa vecka. Loopia fick det av mig igår så de går igenom det nu.
    Ang kortbetalning så kommer jag till det senare i opencart skolan.

  20. Jag har installerat opencart, och det såg ut att fungera. Men när jag lägger in en produkt och ska sätta in en bild fungerar det inte, och efter ett tag får jag bara upp ”Den här webbsidan är inte tillgänglig” Sedan måste jag logga in igen. Vad kan det vara för fel?

  21. Surra inte så mycket om vem/vad som är dyrt och inte, fritt fram för alla att avgöra på egen hand – all kostnad är ju ställd till vad man kommer att ta in för summor.
    @ Johan Berg – Du gör ett bra jobb, själv klarar jag mig på egen hand men Du gör att de som är lite osäkra kommer igång oxå.
    Kanske är det detta som skakar golvet lite för de webbbyråer som tycker de har ”Rätt pris”….

  22. Hej!

    Jag och säkert många andra ser fram emot en del i den här skolan som berör de betalningslösningar som ingår. Det är en av de viktigaste bitarna i en ehandelslösning.

    Mvh Jens

  23. Jag får följande meddelande när jag ska ta bort en länk på ”Information” :
    Varning: Denna Informationssida kan inte raderas för att den används utav %s butiker!

    Kan nån hjälpa mig???

    Jag undrar också över hur jag lägger till min egen butikslogga?

    Janne

  24. Håller helt med Jens

    Hej!

    Jag och säkert många andra ser fram emot en del i den här skolan som berör de betalningslösningar som ingår. Det är en av de viktigaste bitarna i en ehandelslösning.

  25. Spännande, ser fram emot att få följa denna blogg!

    MVH

    Henrik

  26. Det verkar som alla som försökt installera pay pal som betalösning får problem med att man inte Confirmation sidan. Den blir bara vit… Så synd för det var superenkelt att installera och konfig. Någon somhar en lösning på varför man inte kan komma tillbaks från paypal efter kortbetalning?

    Har lagt en dag på detta :(. Sista kedjan. Vore fint om någon har tips.

  27. Hej Johan!

    Är ganska ny på det här!

    Open Cart verkar vara en trevlig och intressant webbutik. Det jag spontant känner när jag tittar på fronten är att jag skulle vilja byta template till t.ex. ”Blue Sky” (finns på opencart.com) eller något annat trevligt. Jag undrar också vad dom avgörande skillnaderna mellan Cube Cart och Open Cart är.

    För mej som entrepenör är funktioner som förenklar arbetet det viktigaste. För att förenkla arbetet i våran fysiska butik och slippa dyra affärsprogram med koppling mellan webbutik, kassa och kortläsare så skulle det vara till stor hjälp med funktioner liknande ett faktureringsprogram där man t.ex. kan göra ett kontant köp åt kunden i webbutiken och sedan skriva ut ett specificerat kvitto eller en faktura. På köpet får man aktuell lagerstatus och förhoppningsvis beställningspunkter – vilket sparar mycket arbete vid inventering (kontrollräknar gör man under en lugnare period).

    Att integrera bekräftelse av betalningar samt e-post skulle också vara praktiskt att ha på samma ställe.

    M.v.h. Peo

  28. Hade varit kanon om man via Paypal kunde betala domänavgifter och annat från Loopia, dvs betala för Loopias egna tjänster via Paypal.

  29. Fredrik>> varför ska man betala via paypal och inte direkt via kort? Paypal är väl mer en tjänst för att förhindra bedrgägerier vid internetköp mellan privatpersoner eller mindre företag. Det finns väl inget behov av det när man handlar av Loopia? Sen tar väl paypal en del av kakan också?

  30. Hej
    Jag skapade en opencart shop och la in en artikel för att testa, när jag klickar på den så kommer jag till min huvudsida
    på min oridinarie sida ej i shopen ?

    Maila mig så jag vet varför det blir så? Jag hittar inte
    vad som är felet.

    Daniel

  31. Det har visst kommit in flera inlägg här i del som jag inte sett, kul! =)

    Bo Engborg: Har det löst sig för dig ?

    PerS: Tack för positiv feedback =). Du har helt rätt, man skriver nog inte om man inte är orolig själv. Det finns ju även de som tar betalt en hel del av sina kunder för att kunderna inte vet vad de betalar för egentligen. Därför är det viktigt att vara ärlig med vad man får och vad det kostar.

    Dessutom vad har pris min webbyrå med opencart skolan på loopia att göra? Många följer ju guiden och kan fixa själv =)

    Jens Törnell och Daniel: I del 3 tog jag upp betallösningarna. Var det något ni tyckte att jag missade, någon speciell betallösning?

    Janne: Att lägga till sin egen butikslogga kom i del 2. Ang informationssidan, var det en viktig del som köpvillkor eller liknande så behöver butiken den sidan kvar(då den har den sidan kopplad i inställningar).

    Stellan: har inte sett problemet själv. Har kopplat paypal utan problem. Har du fortfarande problem? kontakta mig på johan@jbnmedia.se så kan jag titta på det i mån av tid. Kostar inget att bara titta =)

    Per Olof Nordberg:
    Det finns lite info om opencart vs cubecart när man söker på google.
    http://www.google.se/webhp?hl=sv&tab=ww#hl=sv&cp=20&gs_id=2&xhr=t&q=opencart+vs+cubecart&pf=p&sclient=psy&site=webhp&source=hp&pbx=1&oq=opencart+vs+cubecart&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=81ad7d400bf2faed&biw=1366&bih=667

    Absolut är det smidigt att koppla ihop kassasystem med webbutiken. Inget vi har gjort ännu men vi har gjort en koppling till fort nox online bokföringssystem.

    Daniel: Har problemet löst sig? Vad är det för adress till din butik?

  32. Finns det någon modul om man vill köpa produkter också? Jag skulle vilja ha ett pris om man säljer och ett annat pris om man köper samma produkt. Eller måste man skräddarsy den typen av informtation?

  33. Hej Johan!

    Tack för bloggen!

    Jag har några frågor 🙂

    Kan man installera flera w.shop?
    Kan man installera en som ”ny sub-domän”, och sen en som ”ny mapp”?
    Kan man ändra namnet på mappen om man vill sen?
    Kan man avinstallera och installera om w.shoppen?

    Tack för svaret!

  34. Hej,

    Jag undrar över om/hur man kan flytta en OpenCart-installation. Jag hade tänkt att göra en installation i en undermapp och sedan när shopen är klar att gå live så vill jag flytta den till roten. Går det att göra smidigt?

    Alternativt, om jag installerar den i roten direkt (www.mindomän.se), kan man dölja shopen under utvecklandet så att inga besökare hittar den av ”misstag” och kan man gömma den så att inte sökmotorerna hittar den innan den är klar?

    Kan man flytta en installation från en domän till en annan?

    Tack på förhand,

    Leif

  35. Hej Leif,

    En mycket bra fråga. Det går alldeles utmärkt. Vi kommer att ta fram en guide för detta som vi publicerar i vår kunskapsdatabas. Jag återkommer så fort det är klart.

  36. Krångligt och mycket märkligt. Inget fungerar. Om man ska sälja gratisgrejer och ha skolor för okunniga bör man kunna uttrycka sig väl på svenska språket. Annars är det ingen som begriper någonting till slut. Överväger att kräva pengarna tillbaka från Loopia efter ett dygns slit med detta och oändligt med mail, det finns andra butikssystem som faktiskt fungerar.

  37. Hej Karin,

    Tråkigt att du uppfattar det så, vårt mål är att det ska vara enkelt att komma igång oavsett tidigare kunskap. Vi säljer dock inte OpenCart (som du mycket riktigt påpekar är gratis att ladda ner och installera själv), vår steg-för-steg-guide och one-click-installer är endast ett sätt att underlätta installation och uppstart för er kunder. Då många vill använda den här typen av system har vi också tagit fram den här uppskattade skolan som ska hjälpa er igång, men vi tar gärna emot åsikter om hur vi kan förbättra skolan och upplevelsen kring de produkter vi erbjuder installation för via steg-för-steg-guiden.

    Kontakta gärna vår support om det är något som inte fungerar så tittar vi på det. Gäller det ren OpenCart-expertis så finns även möjlighet att kontakta Johan på http://opencart.nu, som skrivit skolan, för konsult-hjälp.

  38. Försökt klura ut hur man ska göra för att sälja tex saker i olika storlekar samt färger?
    Hur kan jag på en produkt göra så att man kan välja både olika storlekar samt färger, jämför med tex kläder, jeans i 4 st storlekar och i 3 st olika färger?

  39. Hej

    Jag har konto hos loopia och har testat er one click lösning men har istället installerat senaste versionen av OC på min serverplats hos er. Allt fungerar mycket bra men jag har en fundering angående ett problem som både finns i er version och i samtliga andra grundversioner av OC. Jag ska sälja enbart till svenska privat kunder och enligt svensk lag måste priser på produkter visas inklusive moms. Så långt allt väl, jag har ändrat i administrationen och valt visa moms i min produktlista och det fungerar. När man går till varukrogen och även senare till kassan så visas listan med tillagda produkter man önskar köpa inklusive moms men delsumman visas utan moms!!?? Därefter specificeras kostnad för valt fraktalternativ och total moms samt slutligen totalen inklusive moms. Den här uppställningen är ju inte speciellt logisk!? Vad jag som har valt att visa moms i produktlistan vill ha vid utcheckning är ju att delsumman efter tillagda produkter också visas inklusive moms!! Har ställt frågor på OC’s öppna forum men alla verkar sky frågan som pesten!? Någon vänlig själ svarade att det går inte att ändra på ett enkelt sätt eftersom man i så fall måste ändra i praktiskt taget alla filer!? Låter ju då som OC i dagens utförande ej är speciellt lämpat för svensk/skandinavisk handel. Att visa delsumma inklusive moms är ju vedertagen praxis i Sverige och går detta inte att ändra så undrar man ju varför tex loopia inte har tagit fram någon lösning på problemet ännu!? Hoppas på ett intelligent svar och inte något i still med att ”Det finns moduler att köpa till” för det har jag gjort före jag upptäckte detta problem! Ser fram emot en lösning eller lite input från någon hur man fixar till detta!

  40. Hej Johan
    tack för en bra steg-för-steg-skola i opencart Jag håller på att lägga in produkter..det mesta får jag att fungera men några småsaker krånglar
    Jag har problem med att radera tillverkare
    Jag vill radera flera tillverkare men det kommer meddelande om att de inte går att radera då de är kopplade till produkt. Jag har raderat samtliga produkter som fanns med innan jag börjat lägga in mina egna produkter men vad är det som blir fel? Jag har även raderat bilderna som hörde till ”ursprungsprodukterna” i image
    tackam för svar/Anette

  41. Robert:
    Ja, du kan skapa flera shoppar i olika mappar/subdomäner här på Loopia. Om man vill ändra namnet sen måste man sen också ändra i butikens config fil på ftp:en annars blir det fel och den hittar inte filerna. Ja du kan ta bort och skapa nya utan problem.

    Leif/LoopiaSupport: Ni hann före mig ! =)

    Karin: Tråkigt att du känner så. Jag kan hjälpa dig igång med en nyckelfärdig butik här på loopia. Maila mig på johan@jbnmedia.se så hjälper jag dig igång.

    Thomas: Det visar jag i del 2 av skolan.

    Martin: Tyvärr har jag inge bra svar på denna fråga. De har byggt butiken för en annan marknad från början. Vill du ha den funktion kan vi lösa det åt dig då jag har en suverän oc programmerare. Det ska inte vara något krångligt att fixa till det, men jag lär kolla med honom. Vill du ha offert så säg till på johan@jbnmedia.se

    Anette: Låter konstigt, skicka mig login till din butik på johan@jbnmedia.se så tittar jag på det.

  42. Hittar inte var jag lägger in specialerbjudanden!!?
    Tacksam för hjälp 🙂

  43. Hej Johan!
    Jag håller på att lägga in produkter…men när jag går tillbaka till shoppen och klickar på vald produkt händer ingenting dvs att ingen produktbeskrivning… visas. Vad är det som är fel?
    Jag har raderat samtliga produkter som fanns med innan jag börjat lägga in mina egna produkter och har har även raderat bilderna som hörde till “ursprungsprodukterna” i image
    tacksam för svar/Viki

  44. Jag har följt dina steg i första lektionen, men när jag skall logga in i adminverktyget i Steg 2 hamnar jag bara på en ”Sidan kan inte hittas”.

    Vad gör vi nu?

  45. Jag får det inte att funka!
    1) Min logga som jag lagt in ligger kvar på alla sidor jag öppnar och täcker därmed en hel del av texten…
    2) Hur kan jag välja en annan layout, och dessutom se hur de olika alternativen ser ut? Gratisalternativen alltså.
    3) Under min rubrik Information/Om oss kommer jag till en sida Not found… osv trots att den sidan är upplagd på samma vis som det som ligger under, dvs Köpvillkor, Om cookies mm

    Finns ingen ”handbok” på svenska? Eller är det den här bloggen som är handboken?

    Tacksam för svar. Mvh, Marie

  46. Johan: Be Loopias support om hjälp med detta.

    Marie Hjort: Ser ut att vara ordnat redan=)
    Nej tyvärr bara en på engelska.

  47. Hej Johan
    Går det att höja/sänka pris i % för hela butiken eller måste man lägga in det för varje artilkel? Lite jobbigt om man har väldigt många artilkar.
    Har sökt men hittar infet i dokumentationen.

  48. Hur gör jag för att få in en ruta vid varje produkt där kunden kan skriva in vilket ANTAL av produkten han eller hon vill ha?
    Marie

  49. Hej,

    Vet inte ens om denna sidan är aktiv längre, men jag skulle behöva hjälp med en sak. Vi driver en webshop för återförsäljare och de måste ju logga in för att kunna handla på den men som det ser ut nu ser man priserna direkt när man kommer in på startsidan. Jag undrar alltså hur jag gör så att priserna på produkterna inte ses förrän kunden har loggat in.

    MVH Charlotte Malmberg

  50. Hej!

    Alltså, jag har tänkt lägga in en lååång informations sida med fakta siffror
    som, Men det verkar som vart jag än lägger in denna information kommer bara ungefär hälften med. Som t ex en sida av information när den egentligen är 2 för att försöka beskriva problemet.. verkar som den inte tar tillräckligt med tecken eller vad.. Usch fattar just nu inget och tittar i kors 🙂

  51. Hej!

    Vet inte om denna sidan är aktuell längre…
    Men vilken översättning skall jag välja för att få svenska språket på Opencart? Det finns några att välja på?

    Tacksam för svar!

  52. Alla andra har det bra som har kommit in- Jag kommer bara till Loopia- och sen installerar jag- Därefter kommer jag inte vidare.
    Loopias support tar 3-4 dagar att svara och ber mig bara installera om….lr att ”debugen” hängt sig

  53. Jag skulle vilja ha en funktion där ordrar går automatiskt till min leverantör. Jag köpte en modul men lyckades inte installera den så jag undrar finns det en annan möjlighet att få denna funktion. Skulle önska kontakt med dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss